مروری بر درمانهای رژنراتیو در اندودنتیکس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درمانهای رژنراتیو با هدف بازسازی بافتهای از دست رفته دندان به سرعت در حال پیشرفت است. هدف از این مقاله، مروری بر درمانهای رژنراتیو در اندودنتیکس می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مروری مقالات مرتبط با مهندسی بافت و فرآیندهای رژنراتیو منتشر شده به زبان انگلیسی از ماه May سال 2000 تا ماه May سال 2013 در پایگاه PubMed به صورت سیستماتیک با استفاده از کلید واژه های - Cell and Tissue based therapy، Regeneration، Stem cell و Tissue engineering جستجو شد و مقالات معتبرتر انتخاب شد.
یافته ها
جهت بازسازی هر بافتی سه عنصر سلول بنیادی، عامل رشد و داربست مناسب ضروریست. ری واسکولاریزیشن یک درمان رژنراتیو است که از یک داربست فیبرینی حاصل از لخته خون و عوامل رشد نهفته در دیواره های عاجی و سلول های بنیادی اطراف ریشه استفاده می کند تا ادامه تکامل ریشه دندان نابالغ با نکروز پالپی را منجر شود. بنابراین، ری واسکولاریزیشن یک درمان واقع گرایانه و با ارزش در مواردیست که پیش آگهی ضعیفی دارند.
نتیجه گیری
درمانهای رژنراتیو با هدف نهایی ساخت یک دندان دائمی کاملا شکل گرفته، آغاز تحولی در علم دندانپزشکی می باشد. البته بازسازی دندان کامل بسیار پیچیده تر از درمان دندان نابالغ با اپکس باز است که دارای منبعی از سلول های بنیادی می باشد و لذا نیازمند تحقیقهای بسیاری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p1281817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!