تبیین و بهبود شاخص های عملکردی در سیستم اورژانس با استفاده از شبیه سازی گسسته ی پیشامد): مطالعه ی موردی بیمارستان امام خمینی (ره) اراک)

پیام:
چکیده:
مقدمه

اورژانس محلی برای ارایه ی خدمات درمانی به بیماران است که رابطه ی نزدیکی برای بهبود و نجات زندگی انسان ها دارد. هدف کلی تحقیق استفاده از شبیه سازی و جریان بهبود یافته ی فرایند درمان، برای ارایه ی طراحی مناسبی از فضا، منابع و هزینه ها در بخش اورژانس و بهبود شاخص های عملکردی آن بوده است.

روش بررسی

این مطالعه از نوع توسعه ای کاربردی، مقطعی یک ماهه بر روی بیماران اورژانس بیمارستان اراک در سال 1391 انجام شده است و اطلاعات از طریق مشاهده و پرسش نامه منطبق بر فرم وزارت بهداشت جمع آوری شده است. روایی آن از لحاظ محتوا صوری و پایایی آن با Alpha Cronbach برابر 93 درصد تعیین شده است. روش نمونه گیری هدفدار، غیر احتمالی بدون نمونه گیری اولیه به تعداد 7035 نفر می باشد. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار Easy Fit و شبیه سازی مدل با نرم افزار Arena انجام شده است.

یافته ها

در این پژوهش چهار سناریوی مختلف در نرم افزار Arena شبیه سازی شده است که نتایج آن ها به صورت کمی و مقایسه ای با توجه به شاخص های عملکردی ارایه شده است. سناریوی یک به عنوان مدل اولیه در نظر گرفته شده است که شاخص هزینه ی آن درحدود 44 میلیون واحد پول و درصد رسیدگی در بخش احیا 37 درصد می باشد و باتوجه به این یافته ها سه سناریوی دیگر طراحی و اجرا شده است.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد که مدل بهبود یافته نسبت به مدل قبلی اورژانس، سبب طبقه بندی مناسب جریان کار و بهبود شاخص های عملکردی در اورژانس می شود. هم چنین با تغییر تعداد منابع و تخت ها به طور مناسب می توان ارایه ی خدمات به بیماران و نارضایتی های آن ها را بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1281926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!