میزان مهارت دانشجویان پرستاری در استفاده از فن آوری اطلاعات

پیام:
چکیده:
مقدمه
دانش کامپیوتری و فن آوری اطلاعات برای پرستاری و آینده ی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فن آوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آن ها مهارت های اطلاع رسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فن آوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی– مقطعی بود و جامعه ی پژوهش دانشجویان ترم یک، سه، پنج و هفت پرستاری روزانه، مشغول به تحصیل در نیمسال اول 90-89 در دانشکده ی پرستاری و مامایی زاهدان بودند که 56 نفر به صورت سرشماری در این مطالعه شرکت نمودند. علت انتخاب 4 گروه از دانشجویان در ترم های مختلف بررسی پیشرفت مهارت های کار با کامپیوتر در طی دوره ی تحصیلی بود. به منظور گرد آوری داده های پژوهش از چک لیست مهارت های فن آوری اطلاعات استفاده شد. این چک لیست شامل هفت بخش در 7 مهارت - در مورد راه اندازی کامپیوتر (2 مورد)، کار با Windows (15 مورد)، Word (12 مورد)،Power Point (9 مورد)، Internet (10مورد)، اتصال به شبکه (3 مورد) و E-mail (13 مورد) بود که سوالات به صورت بله و خیر ارزش گذاری شدند، در مواردی که دانشجو مهارت را صحیح انجام داد، نمره ی 1 و در غیر این صورت نمره ی صفر داده شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرم افزار SPSSنسخه ی 16 استفاده شد و از فراوانی و آزمون آنالیز واریانس استفاده شد.
یافته ها
داده های پژوهش نشان داد که نمرات مهارت ها در دانشجویان ترم 3 و ترم 5 بیش تر از ترم 1 و 7 بوده است (03/0 = Pvalue) و میانگین نمرات دانشجویان پسر در تمامی مهارت ها به جز Word و PowerPoint بیش تر از دختران بود (02/0 = Pvalue).
نتیجه گیری
فارغ التحصیلان پرستاری امروزه باید بتوانند ابزارهای فن آوری اطلاعات مانند سیستم اطلاعات بالینی را استفاده کنند، بنابراین برنامه ی درسی پرستاری باید به سمت افزایش فارغ التحصیلانی حرکت کند که آمادگی برای اجرای سیستم مراقبت مبتنی بر شواهد را داشته باشند. برای رسیدن به این اهداف دانشکده ی پرستاری باید آموزش خود را بر مبنای مدیریت اطلاعات و آموزش های مبتنی بر شواهد قرار دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1281931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!