روند رشد و توسعه ی مقالات اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایگاه استنادی جهان اسلام

پیام:
چکیده:
مقدمه
بررسی کمی برونداد علمی به ویژه مقالات پژوهشی یکی از مهم ترین شاخص های پژوهش در تولید علم شناخته می شود. یکی از کارآمدترین شیوه های بررسی تولیدات علمی استفاده از مطالعات علم سنجی با بررسی مقالات نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی معتبر است. روش این پژوهش علم سنجی و نوع مطالعه کاربردی است و با هدف بررسی روند رشد تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در صدد است تا وضعیت و میزان رشد کمی آن ها را مشخص کند.
روش بررسی
این مطالعه از نوع علم سنجی است که با استفاده از پایگاه استنادی جهان اسلام در آذر ماه 1391 شمسی، اطلاعات آن استخراج و گردآوری شده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل 222 رکورد از مدارک موجود در این پایگاه اطلاعاتی بوده است که توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پژشکی زاهدان در فاصله ی سال های 87-1385شمسی منتشر شده است. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و نرم افزار آماری استفاده گردید. داده ها از پایگاه استنادی جهان اسلام استخراج و تحلیل گردیده است، با توجه به این که پایگاه های استنادی از روش های تایید شده ی جهانی است وهمه ی محققان در سراسر دنیا آن را اجرا می کنند، ابزار و فنون استانداردی است که نیاز به روایی ندارند.
یافته ها
بیش ترین تعداد مدارک منتشر شده از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مجلات نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مربوط به سال 1387 شمسی با تعداد 77 مقاله (68/34 درصد) بود. در مجموع بیش ترین تولید مقالات مربوط به دانشکده ی پزشکی با تعداد 118 مقاله (33/39 درصد) و از نظر تولیدات علمی در گروه های آموزشی، بیش ترین تعداد مقالات چاپ شده مربوط به گروه داخلی با تعداد 25 مقاله می باشد.
نتیجه گیری
تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رقم قابل قبولی نیست، نتایج این پژوهش نشان می دهد که در طی سال های مورد بررسی، چاپ مقالات اعضای هیات علمی دانشگاه از روندی صعودی و با رشدی اندک برخوردار بوده است. تعداد مقالات چاپ شده در طی 3 سال از تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه کم تر می باشد که می توان ذکر کرد که تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه در طول این مدت موفق به چاپ مقاله در این پایگاه نشده اند. اگر چه روند تولیدات علمی (مقالات) در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از نظر تعداد مقاله رو به رشد بوده اما در بعضی از دانشکده ها و گروه های آموزشی این روند منفی بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1281965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!