دیدگاه و تجربیات کارکنان بیمارستان های منتخب شهر کرمان در خصوص استقرار گواهینامه ی سیستم مدیریت کیفیت-) ISO 9000 مطالعه ی کیفی)

پیام:
چکیده:
مقدمه

امروزه توجه به مقوله ی کیفیت در سازمان های خدماتی فراگیر شده است. بسیاری از سازمان های خدماتی از جمله بیمارستان ها اقدام به اخذ گواهینامه ی سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9000) کرده اند. هدف از این مطالعه ارایه ی دیدگاه و تجربیات کارکنان 3 بیمارستان دارای گواهینامه ی سیستم مدیریت کیفیت شهر کرمان، در خصوص استقرار این سیستم است.

روش بررسی

این مطالعه به صورت کیفی در سال 1391 بر روی 30 نفر از کارکنان بخش های مختلف بیمارستان های شهر کرمان شامل حضرت فاطمه (س)، بهشتی و کاشانی با روش فتومنولوژی انجام شد. از مصاحبه ی ساختار یافته، نیمه ساختار یافته و بحث گروهی جهت جمع آوری داده ها بهره گرفته شد. مصاحبه ها ضبط، خط به خط دست نویس و سپس مطابق روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

از بین 46 مضمون کلی، 4 مضمون اصلی «بهبود، تبلیغات، عدم تعهد مدیران ارشد و عدم مشارکت کارکنان» به دست آمد و علی رغم دیدگاه مثبت کارکنان به ماهیت سیستم مدیریت کیفیت، عملکرد این سیستم را در بیمارستان متبوع شان به دلیل عدم مشارکت کارکنان به خصوص پزشکان، عدم تعهد مدیران و اخذ گواهینامه برای استفاده از جنبه ی تبلیغاتی آن، فاقد کارایی مطلوب دانستند.
بحث: استقرار سیستم های مدیریت کیفیت در بیمارستان ها، تضمینی برای کیفیت خدمات در آن ها نیست و موفق بودن استقرار این سیستم به عوامل مختلفی مانند آموزش، تعهد مدیران ارشد و مشارکت تمامی کارکنان به خصوص پزشکان بستگی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1281966 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!