بررسی تاثیر ملاتونین در مقابل اثرات زودرس ریوی ناشی از تشعشع یونساز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیمارانی که تحت رادیوتراپی در ناحیه قفسه سینه قرار می گیرند در معرض نمونیای پرتوی در فاز زودرس و فیبروز ریوی در فاز دیررس هستند. ملاتونین می تواند با عمل مستقیم بر روی رادیکال های آزاد و با تحریک آنزیم های آنتی اکسیدانی به عنوان محافظ پرتوی عمل کند. هدف از این مطالعه بررسی اثر ملاتونین در مقابل اثرات زودرس تشعشعی در ریه است.
مواد و روش ها
در این مطالعه 20 موش نر و از نژاد ویستار به 4 گروه تقسیم شدند. گروه اول به عنوان کنترل در نظر گرفته شد. گروه دوم 100 gm/kg ملاتونین را به صورت گاواژ دریافت کردند. گروه سوم 100 gm/kg ملاتونین را به صورت گاواژ دریافت کرده و با دز 18 گری پرتودهی شدند. گروه چهارم تحت تابش 18 گری پرتو ایکس در ناحیه قفسه سینه قرار گرفتند. 48 ساعت پس از شروع آزمون حیوانات برای بررسی تغییرات هیستوپاتولوژیکی ریه کشته شدند.
نتایج
نتایج نشان داد اشعه باعث افزایش کلاپس، فیبروز و فراوانی ماکروفاژ نسبت به گروه کنترل گردید (P<0/05). مصرف خوراکی ملاتونین سبب افزایش فراوانی لنفوست و ماکروفاژ (p<0/001) و کاهش گلبول قرمز (p<0/05) نسبت به گروه پرتوی شده است.
نتیجه گیری
ملاتونین باعث ایجاد اثر حفاظت پرتوی در مقابل اثرات زودرس پرتو در ریه می شود. با توجه به سمیت سلولی که به دلیل تولید رادیکال آزاد به وجود می آید، ملاتونین می تواند مستقیما با تبدیل رادیکال های آزاد تولید شده به ترکیبات غیر سمی و یا از طریق فعال نمودن آنزیم های آنتی اکسیدان آسیب های سلولی ناشی از پرتو را تقلیل دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1282539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!