بررسی الگوی فصلی وقوع سکته مغزی و ارتباط آن با آب و هوای روزانه

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های عروقی مغز دومین علت شایع مرگ در جهان هستند. داده ها در مورد همه گیری شناسی سکته مغزی، الگو و ریسک عوامل خطر آن در ایران، مختصر و پراکنده اند. تفاوت فصلی در بروز سکته مغزی و نقش عوامل آب و هوایی در آن در مطالعات گوناگون بررسی شده است و نتایج، مطرح کننده الگوهای متفاوت در مناطق مختلف بوده است.
هدف
بررسی الگوی فصلی بروز سکته مغزی و ارتباط تعداد وقوع سکته مغزی در روز با متغیرهای آب وهوایی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان پورسینای رشت در سال 1391
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی در بیمارستان پورسینای شهر رشت انجام شد. تمام بیمارانی که با شروع حاد علایم عصبی در سال 1391 به این مرکز مراجعه کرده بودند پس از بررسی تصویربرداری و تایید تشخیص سکته مغزی وارد مطالعه شدند. سن، جنس، پیشینه دیابت، فشار خون بالا و تاریخ وقوع سکته برای همه بیماران و تعداد وقوع سکته، دما و رطوبت هوا در تمام روزهای سال ثبت شد. برای بررسی توزیع فراوانی سکته مغزی در فصل های سال بر حسب متغیرهای مورد بررسی از آزمون کای دو، برای مقایسه میانگین تعداد وقوع سکته در فصول مختلف از آزمون کروسکال والیس و برای بررسی ارتباط تعداد وقوع سکته در روز و متغیرهای آب وهوایی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
نتایج
869 بیمار با تشخیص سکته مغزی بستری شدند. تفاوت فصلی معنی دار در میانگین تعداد وقوع سکته ایسکمی در روز(0001/0p<) و میانگین تعداد وقوع خونریزی داخل مغزی در روز(001/0p<) با میزان پیشینه در پاییز بدست آمد. در بررسی متغیرهای آب وهوایی بر اساس رگرسیون خطی چندگانه به روش step-wise، پیش بینی کننده خطی معکوس تعداد وقوع سکته مغزی به طور کلی و سکته ایسکمی در روز، دمای کمینه روز و در خونروی داخل مغزی دمای بیشینه پیش بینی کننده خطی معکوس و رطوبت بیشینه پیش بینی کننده خطی مستقیم تعداد وقوع بود.
نتیجه گیری
این مطالعه مطرح کننده وجود الگوی فصلی در بروز سکته و نقش عوامل آب وهوایی، در این منطقه است. توجه به این الگو می تواند در آمادگی مراکز درمانی برای ارائه خدمات بهتر به بیماران مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1284496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!