رضایت بیماران بیمه روستایی از خدمات سطح اول و دوم نظام شبکه در استان های شمالی ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
برنامه پزشک خانواده از سال 1384 در ایران اجرا شده است. اطمینان از مطلوب بودن کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده نیازمند ارزیابی دوره ای مستمر دارد. یکی از این راه ها، سنجش رضایت گیرندگان خدمات است.
هدف
تعیین میزان رضایت بیماران بیمه روستایی از خدمات سطح اول و دوم نظام شبکه در استان های شمالی ایران.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در شش ماهه دوم سال 1391 انجام شد. 139 مرکز مجری برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی (25% کل) در سه استان گیلان، مازندران و گلستان به صورت تصادفی سیستماتیک به عنوان خوشه های پژوهش انتخاب شدند و در هر مرکز منتخب 6 تا 8 بیمار بیمه روستایی که با ارجاع پزشک خانواده به سطح 2 مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت نموده بودند، بررسی شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته حاوی چهار بخش شامل: 1- متغیرهای فردی 2- رضایت از خانه بهداشت و بهورزان 3- رضایت از مرکز بهداشتی درمانی و پزشکان و 4- رضایت از مراکز سطح2 بود که روایی و پایایی آن تایید شد. داده ها با استفاده از SPSS18 در سطح معنی داری 05/0 P<تحلیل شد.
نتایج
از 955 بیمار بیمه روستایی مراجعه کننده به سطح1 و 2 که موفق به دریافت خدمات شدند، 752 نفر (7/78%) زن بودند. میانگین سن کل افراد 6/15±2/40 سالگی بود. میانگین مراجعه بیماران در 9 ماه سال 91 به خانه بهداشت 4/8±8 و مرکز بهداشتی درمانی 6/6±4/6 بار بوده است. میانگین رضایت بیماران از 5 نمره از خانه بهداشت 5/0±5/4، از مرکز بهداشتی درمانی 7/0±4 و از بیمارستان ها و متخصصان سطح2، 8/0±4 بوده است. بین رضایت کلی و میزان تحصیلات رابطه معکوس معنی دار و با سن، تعداد مراجعه به خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی رابطه مستقیم معنی دار وجود داشت (05/0P<). میانگین رضایت بیماران از بیمارستان ها و مطب های سطح2 در استان های شمالی ایران تفاوت معنی دار داشت (05/0P<) ولی میانگین رضایت بیماران از خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی در استان های شمالی ایران تفاوت معنی دار نداشت (05/0P>).
نتیجه گیری
رضایت بیماران بیمه روستایی بالاست. ضمن حفظ و ارتقای وضعیت موجود، پیشنهاد می شود رضایت دارندگان سایر بیمه های سلامت بررسی و مقایسه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1284501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!