اثر عصاره هیدروالکلی گل رازک (Humulus lupulus L.) بر میزان هورمون ها وسلول های دودمانی جنسی در موش های سوری نر بالغ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رازک گیاهی با مصارف صنعتی و پزشکی است که در درمان برخی از بیماری ها از آن استفاده می نمایند. ناباروری یکی ازمسائل مهم پزشکی است که درمان آن با داروهای شیمیایی برای بیماران عوارض جانبی فراوانی بر جای می گذ ارد. با توجه به عوارض کم تر داروهای گیاهی، هنوز تحقیقات چندانی بر روی رازک انجام نشده است. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره گل رازک بر میزان هورمون ها و سلول های دودمانی جنسی در موش سوری نر بالغ، انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی بر روی 40 سر موش سوری نر بالغ که به 5گروه 8تایی شامل گروه های کنترل، شاهد و سه دسته تجربی دریافت کننده عصاره گل رازک با دوزهای mg/kg50، 100 و 150 تقسیم شدند، انجام گردید. تجویزها برای مدت 35 روز و به صورت گاواژ انجام گرفت. درپایان دوره با خون گیری از قلب حیوانات و با جداسازی سرم از نمونه ها میزان هورمون های تستوسترون، استروژن، پروژسترون و با جداسازی بیضه های موش ها تعداد سلول های اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت و اسپرماتید شمارش و داده ها با کمک آزمون های ANOVA و توکی ارزیابی گردیدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که رازک باعث افزایش معنا دار هورمون های استروژن، تستوسترون و افزایش تعداد سلول های اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت و اسپرماتید می شود اما بر میزان پروژسترون تاثیری نداشته است.
نتیجه گیری
عصاره گل رازک احتمالا با داشتن ترکیبات فیتواستروژنی و از طریق تحریک ترشح LH باعث افزایش هورمون های استروژن، تستوسترون و افزایش تعداد سلول های اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت و اسپرماتید می گردد و لذا با انجام تحقیقات بیش تر می توان از رازک در کمک به مردان نابارور بهره جست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
514
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!