بررسی مقایسه ای دانش داروشناسی و مهارت محاسبات دارویی پرستاران بخش های ویژه و عمومی

پیام:
چکیده:
مقدمه

انجام محاسبات دارویی یکی از وظایف خطیر پرستاران است، که نقص در انجام آن می تواند منجر به خطرات جدی برای بیمار گردد

هدف

این تحقیق تعیین میزان دانش داروشناسی و مهارت محاسبات دارویی در پرستاران شاغل دربخش های عمومی وبخش های ویژه و مقایسه بین آن ها است.

مواد و روش ها

در این پژوهش مقطعی- تحلیلی 163 نفر از پرستاران شاغل در بخش های عمومی و ویژه مراکزآموزشی درمانی شهر اهواز در سال 1391 با نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. بخش ویژه شامل ICU، CCU، دیالیز و اورژانس بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش: اطلاعات دموگرافیک، 40سئوال در مورد دانش دارو شناسی و 10 سئوال در مورد محاسبات دارویی بود که روایی محتوی و پایایی ان با روش ازمون و بازازمون(80/0) برآورد گردید. داده ها با آزمون آمارتوصیفی وکای دو در نرم افزار SPSS. 16تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد در حیطه مکانسیم اثر دارویی میزان آشنایی(9/41%) پرستاران بخش های عمومی و (39%)ویژه ها در حد خوب بود که اختلاف معنی دار آماری نداشت. در حیطه دسته دارویی(3/75%) پرستاران بخش های ویژه و (1/65%)بخشهای عمومی در حد خوب بود که اختلاف معنی دار آماری نداشت. میزان آشنایی با محاسبات دارویی در (1 /57%)پرستاران بخش های ویژه و(2/30%) پرستاران بخش های عمومی در محدوده خوب بود که اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (001/0=P)که نشان دهنده وضعیت بهتر پرستاران شاغل در بخش های ویژه نسبت به عمومی بود. از نظر سابقه، (2/39%) از پرستاران با سابقه زیر پنج سال و(2/46%) پرستاران با سابقه بالای (11) سال از دانش داروشناسی شناخت خوبی داشتند. در حالی که (9/5) از پرستاران با سابقه زیر پنج سال و (4/15%) از پرستاران با سابقه بالای (11)سال شناخت ضعیفی از دانش داروشناسی داشتند. که از نظر آماری اختلاف معنی دار نداشت(05/0>Pp).

نتیجه گیری

در راستای نتایج مدیران پرستاری میتوانند با چرخش سغلی پرستاران بین بخشهای عمومی و ویژه حساسیت پذیری انها را نسبت به محاسبات دارویی اقزایش دهند. البته آموزش مداوم پرستاران بالینی در زمینه دانش داروشناسی و مهارت محاسبات دارویی بصورت کاربردی و تخصصی برای هربخشی میتواند مفید باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!