بررسی مولکولی حضور ژن انتروسین A در میان سویه های انتروکوکوس فاسیوم مسیر گوارشی و تاثیر ضد میکروبی این باکتریوسین علیه عوامل بیماریزای بیمارستانی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
انتروکوک ها باکتری های اسیدلاکتیکی با توانایی تولید پپتیدهای ضد میکروبی (انتروسین ها) می باشند. هدف از این تحقیق، بررسی حضور و خاصیت ضدمیکروبی انتروسین A مترشحه از سویه های انتروکوکوس فاسیوم، به دلیل پتانسیل استفاده از آن ها بعنوان عوامل ضدمیکروبی جدید، پروبیوتیک در جهت کنترل و کاهش عوامل بیماریزای مسیر گوارشی انسان و دام و نیز نگهدارنده های زیستی مواد غذایی می باشد.
مواد و روش کار
حضور ژن ساختاری باکتریوسین کلاس II «انتروسین A» در میان سویه های انتروکوکوس فاسیوم جدا شده از محتویات مسیر گوارشی 42 نمونه حیوان مورد بررسی قرار گرفت. تعیین جنس انتروکوکوس و گونه فاسیوم و حضور ژن ساختاری انتروسین A از طریق PCR انجام گرفت. سنجش تولید و طیف ضد میکروبی انتروسین موجود در سوپرناتانت سویه های دارای ژن ent A، بر روی باکتری های شاهد گرم مثبت و منفی، با روش چاهک گذاری مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
8/73% از سویه های مورد بررسی حاوی ژن انتروسین A بودند که تاثیر مهار کنندگی رشد را بر سویه های بیمارستانی سودوموناس آئروژینوزا، سالمونلا انتریکا و سویه های آزمایشگاهی باسیلوس سرئوس و باسیلوس سوبتیلیس نشان دادند.
نتیجه گیری
انتروسین های مورد بررسی دارای طیف مهارکنندگی رشد بر روی باکتری های گرم مثبت و گرم منفی به ویژه باکتری های بیماریزای مسیر گوارشی می باشند؛ بنابراین این سویه ها پتانسیل بالایی جهت بررسی و استفاده بعنوان، ترکیبات ضد میکروبی جایگزین، نگهدارنده های زیستی در صنایع غذایی و خوراک دام و نیز به عنوان پروبیوتیک را دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!