بررسی ارتباط استئوپروز و پریودنتیت در زنان بالای 40 سال

پیام:
چکیده:
مقدمه
استئوپروز و پریودنتیت از بیماری هایی است که با افزایش سن شیوع آنها افزایش می یابد و از دست رفتن استخوان یکی از ویژگی های مشترک این دو بیماری می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی ارتباط بین تراکم معدنی استخوان و بیماری پریودنتیت در زنان بالای 40 سال است.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی از بین زنان مراجعه کننده به مرکز دانسیتومتری کلینیک خاتم الانبیاء شهر یزد که به تشخیص پزشک متخصص متقاضی اندازه گیری تراکم معدنی استخوان (BMD) به منظور ارزیابی وجود بیماری استئوپروز بودند تعداد 333 نفر وارد مطالعه شدند. این افراد واجد شرایط سنی بودند و حداقل ده دندان داشته و تحت درمان دارویی جهت بیماری استئوپروز نبودند. این افراد بعد از انجام دانسیتومتری تحت انجام معاینات پریودنتال شامل Clinical Attachment Probing Depth(PD) و BOP: Bleeding on Probing)) Loss(CAL)،قرار گرفتند، سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون ANOVA و Kruskal-wallis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
در کل جمعیت مطالعه میانگین BOP،PD و CALدر افراد استئوپروتیک نسبت به افراد نرمال و استئوپنیک تفاوت معنی داری نشان داد اما بین افراد استئوپنیک و نرمال تفاوت معنی دار نبود. شاخص CAL در زنان استئوپروتیک بعد از یائسگی تفاوت معنی داری نسبت به افراد نرمال داشت.
نتیجه گیری
افراد استئوپروتیک درجات شدیدتری از پریودنتیت را نسبت به افراد نرمال و استئوپنیک نشان دادند اما افراد استئوپنیک و افراد با BMD نرمال تفاوت معنی داری در میانگین CAL نداشتند که این امر می تواند پیشنهاد دهنده اهمیت تشخیص زودرس کاهش BMD قبل از تاثیر آن بر بافت های پریودنتال باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1274 تا 1284
لینک کوتاه:
magiran.com/p1296234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!