تشخیص سیانوباکتری های تولیدکننده ی میکروسیستین در تالاب انزلی با استفاده از روش PCR

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
شکوفایی سیانوباکتری ها در آب های سطحی منجر به تولید سیانوتوکسین های خطرناکی مثل میکروسیستین می شود که مشکلات قابل توجهی ایجاد می کنند. در مطالعه ی حاضر، از یک آزمون PCR بهینه شده برای شناسایی سیانوباکتری های تولید کننده ی میکروسیستین موجود در تالاب انزلی استفاده شده است.
مواد و روش ها
نمونه گیری آب از 20 ایستگاه واقع در نواحی شرقی، مرکزی و غربی تالاب انزلی صورت گرفت. استخراج DNA با استفاده از کیت DNG-Plus انجام گرفت. آزمون PCR برای پرایمرهای جهانی سیانوباکتری ها (23S30R و CYA106F) و پرایمر اختصاصی ژن کدکننده ی میکروسیستین (mcyA-Cd1F و mcyA-Cd1R) بهینه شده و حساسیت و اختصاصیت آن ارزیابی گردید. سپس، آزمون PCR بهینه شده برای نمونه های تالاب انزلی به کار گرفته شد. فرایند کلونینگ محصولات PCR با توجه به رهنمودهای سازنده ی کیت انجام گرفت.
یافته ها
مناسب ترین دما برای مرحله ی انیلینگ، واکنش 56 درجه سانتی گراد بود. بیشترین میزان تکثیر DNA زمانی در غلظت 4/0 میکرومولار پرایمرها مشاهده شد. به کارگیری آزمون PCR بهینه شده روی نمونه های تالاب انزلی آشکار کرد که همه ی ایستگاه های مورد مطالعه، آلوده به سیانوباکتری بودند که از بین آنها، سیانوباکتری های تولید کننده ی میکروسیستین در 10 ایستگاه حضور داشتند. محصولات PCR با موفقیت کلون شده و برای مطالعات آتی ذخیره گردید.
نتیجه گیری
ممکن است تالاب انزلی در معرض خطر غلبه سیانوباکتری ها قرار گرفته باشد. از آزمون PCR بهینه شده در این مطالعه می توان به عنوان یک ابزار کارآمد به منظور مونیتورینگ و کنترل سیانوباکتری ها، به خصوص جهت شناسایی سویه های تولید کننده ی میکروسیستین در تالاب ها و یا سایر منابع آبی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1298855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!