چگونه چالش های پیاده سازی پرونده ی الکترونیک سلامت را هموار کنیم؟: یک مطالعه ی کیفی در اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
دورنمای پرونده س الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) در جوامع مختلف ثابت نبوده و در عین به همراه داشتن مزایا و فرصت ها، با چالش روبرو است. در این پژوهش سعی شده چالش ها معرفی و اجرای EHR از دیدگاه متولیان آن در استان اصفهان بررسی شود.
روش بررسی
پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی است که در سال 1389 خورشیدی در استان اصفهان انجام شد. با استفاده از روش پدیدارشناسی (فنومنولوژی) و از طریق مصاحبه ی عمیق نیمه ساختاریافته به استنتاج تجارب صاحب نظران حوزه ی سلامت در رابطه با چالش های اجرای پرونده ی الکترونیک سلامت و راهکارهای حل چالش ها پرداخته شد. مصاحبه شوندگان بر اساس نمونه گیری به روش گلوله برفی (Snow Ball) مشتمل بر 3 پزشک، 4 نفر از مدیران بخش های مختلف سلامت و 8 نفر از سایر متخصصانی بودند که در سطح بیمارستان ها و سایر مراجع مرتبط در این زمینه مانند معاونت درمان، سازمان های بیمه، ستاد دانشگاه و استانداری در رابطه با محتوا و ساختار پرونده ی الکترونیک سلامت مطلع و در این زمینه دارای فعالیت های پژوهشی بوده و یا در برنامه ریزی و معرفی پرونده ی الکترونیک سلامت در استان اصفهان فعالیت داشتند.
یافته ها
پژوهشگر چالش های پرونده ی الکترونیک سلامت در استان اصفهان و راهکارهای مربوط به حل آن ها را در دو بعد زیرساختاری و ساختاری استخراج و تبیین کرد.
نتیجه گیری
متاسفانه نتایج این مطالعه نشان داد با وجود آن که پزشکان از مهم ترین کاربران پرونده ی الکترونیک سلامت اند، اما کم ترین نظرات را در رابطه با چالش ها ارایه داده اند و این کاستی قابل تامل است چرا که اگر دال بر کم رنگ بودن نقش آن ها در معرفی و اجرای پرونده ی الکترونیک سلامت باشد این امر نتایج زیان باری به دنبال خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1302003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!