تاثیر برنامه تعادلی ستاره بر بازتوانی آسیب اسپرین مچ پا

پیام:
چکیده:
مقدمه
اسپرین مچ پا از شایع ترین آسیب های حاد ورزشی است که به علت آسیب به گیرنده های حس عمقی و کاهش تعادل، خطر بازگشت مجدد آن بالا است. هدف از تحقیق حاضر بررسی برنامه تمرین تعادلی ستاره بر بازتوانی اسپرین مچ پا می باشد.
مواد و روش ها
تعدا 16 نفر از ورزشکاران غیر حرفه ای مبتلا به اسپرین یک جانبه مچ پا در این تحقیق شرکت و یک دوره فیزیوتراپی را به مدت 12 جلسه سپری کردند. بعد از اطمینان از راه رفتن بدون درد، از آزمون تعادلی ستاره که به عنوان یک برنامه بازتوانی در درمان اسپرین مچ پا گزارش شده، به عنوان برنامه بازتوانی به مدت 4 هفته استفاده و برای ارزیابی میزان تاثیر برنامه بازتوانی از آزمون تعادلی ایستادن روی یک پا استفاده گردید. میزان آسیب مجدد بعد از یک سال ثبت گردید. از آزمون تی وابسته برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که برنامه تعادلی ستاره ای بر بازتوانی موثر بوده بگونه ای که بعد از دوره بازتوانی، میانگین نتایج آزمون تعادلی ایستادن روی یک پا بطور معنی داری بیشتر از دوره قبل از بازتوانی بود (001/0p <) بعد از یک سال، 3 نفر از آزمودنی ها مجددا به اسپرین مچ پا مبتلا شدند.
نتیجه گیری
با توجه به مثبت بودن برنامه تمرین تعادلی ستاره بر بازتوانی اسپرین مچ پا، این برنامه می تواند به عنوان پایه ای در تسریع روند بهبودی و بازگشت مجدد آسیب قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1305526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!