وضعیت اجتماعی اقتصادی زنان و دختران دست فروش مترو شهر تهران

پیام:
چکیده:
هدف
دستفروشی از جمله مشاغل شکننده غیرمتعارف و کاذب است که هر روز برتعداد آن افزوده میشود. امروزه مترو برای زنان و دختران بیکار، محلی برای کسب درآمد شده است. در حالی که دست فروشی در مترو شغلی کاذب به حساب می آید، آمار نشان از افزایش سال به سال تعداد زنان دستفروش مترو دارد.
روش
این پژوهش کیفی از نوع مطالعه گراندد تئوری می باشد. بیست و پنج نفر از زنان دست فروش به منظور شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. داده ها از طریق ثبت مصاحبه عمیق چهره به چهره و مشاهده جمع آوری شد. هرکدام از مصاحبه ها بعد از خواندن و مرور دقیق و مکرر ثبت و طبقه بندی شدند. داده ها با مقایسه مداوم، مرور مداوم متن مصاحبه، مشاهده، یادداشت های در عرصه، تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد، یکی از دلایل گرایش زنان به دست فروشی در مترو شهر تهران فقر و شرایط سخت اقتصادی است بطوریکه درصد قابل توجهی از آنان، سرپرست خانوار میباشند. یکی دیگر از دلائل دست فروشی زنان در مترو شهر تهران نداشتن مهارت های شغلی مناسب و نیاز به کار و در آمد بوده است. وجود ماموران شهرداری که مانع دست فروشی شان میشوند، دیده شدنشان بوسیله آشنایان، و برخی از آنان تنهایی فرزندانشان در خانه را از نگرانی هایشان هنگام کار در مترو عنوان کردند.
بحث و نتیجه گیری
شناسایی افراد شاغل در مترو از زاویه ارائه خدمات درمانی و تامین اجتماعی میتواند علاوه بر کنترل این بازار غیر رسمی موجب ایجاد امنیت در این بازار گردد. دست فروشی در مترو در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی جامعه، هرچند شغلی است غیر رسمی ولی در واقعیت امر برای تعداد بسیاری از این افراد بویژه زنان منبع درآمدی برای تامین زندگی خود و خانواده هاشان محسوب میشود. پذیرش و برخورد واقع بینانه با این پدیده می تواند از بروز آسیب های مترتب با آن جلوگیری به عمل آورده و از تبعات آسیب زای آن پیش گیری نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1307012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!