اثر آنی کشش استاتیک عضلانی بر خطای بازسازی زاویه مفصل زانو

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
علی رغم اینکه تمرینات کشش عضلانی بخش مهمی از برنامه های توانبخشی بیماری های عضلانی - اسکلتی و تمرینات ورزشی را تشکیل می دهند، اما مطالعات محدودی اثر آنی کشش عضلانی بر حس عمقی مفاصل را مورد بررسی قرار داده اند و مطالعات موجود نیز نتایج متناقضی را گزارش کرده اند. بنابراین هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر آنی کشش عضلات بر خطای بازساری زاویه در مفصل زانو بود.
مواد و روش ها
این مطالعه نیمه تجربی با طراحی پیش آزمون و پس آزمون به روش متقاطع برروی 37 جوان سالم درمحدوده سنی 25-18 سال انجام شد. شرکت کنندگان بطور تصادفی در 3 حالت کشش عضلات اکستانسور زانو، کشش عضلات فلکسور زانو و یک بار هم به عنوان گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. ارزیابی خطای بازسازی زاویه در سه زاویه 15، 30و 60 درجه وضعیت خم زانو بوسیله سیستمی متشکل از فوتوگرافی دیجیتال، مارکرهای غیر منعکس کننده و آنالیز با اتوکد صورت گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد وقتی حس عمقی در حین حرکت باز کردن زانوارزیابی می گردد، کشش عضلات فلکسور بطور معنا داری سبب افزایش خطای بازسازی زاویه در زوایای 15، 30 و 60 درجه خم مفصل زانو می شود (0/02= P)، ولی کشش عضلات اکستانسور اثر معنا داری بر خطای بازسازی زاویه مفصل زانو ندارد. همچنین بیشترین خطای بازسازی زاویه در زاویه 60 و کمترین خطا در زاویه 15درجه خم زانو ثبت گردید.
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد کشش استاتیک عضلات آنتاگونیست سبب افزایش خطای بازسازی و کاهش دقت حس عمقی می شود. همچنین به نظر می رسد با توجه به کشیده شدن بافت نرم اطراف مفصل در انتهای دامنه حرکتی، خطای حس وضعیت در دامنه های انتهایی حرکت کمتر و در دامنه های میانی بیشتر است. بنابراین در طراحی تمرینات کششی برای ورزشکاران و برنامه های توانبخشی بیماران باید تا حد امکان تداخل تمرینات کششی با دقت حس عمقی را مد نظر قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1308162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!