تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر ارتقاء مراقبت از پادر بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان سمیرم: کاربرد مدل بزنف

پیام:
چکیده:
مقدمه
پای دیابتی به عنوان یکی از عوارض دیررس دیابت است که هزینه زیادی را به سیستم سلامت کشورها تحمیل می نماید. مطالعه حاضر با هدف تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی مبتنی بر مدل بزنف بر مراقبت از پا در بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان سمیرم طراحی و اجرا شد.
روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که 164 بیمار واجد شرایط با انجام تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و مقایسه وارد مطالعه شدند. روش جمع آوری داده ها، بر اساس پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های مدل بزنف بود. پس آزمون در دو مرحله، 3 و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی انجام گردید.داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSSنسخه 11/5 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.سطح معنی داری در ین مطالعه کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها
در گروه مداخله قبل، سه ماه و شش ماه بعد از آموزش متغیر های آگاهی، اعتقادات رفتاری، نگرش، قصد رفتار، عوامل قادر کننده و عملکرد تفاوت معنی داری داشت(P <0.05). در گروه مقایسه این متغیرها اختلاف آماری معنی داری نشان ندادند (P>0.05).
متغیر هنجارهای انتزاعی در مراحل قبل، سه و شش ماه بعد از آموزش دردو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت(P>0.05).
نتیجه گیری
آموزش مبتنی بر مدل بزنف در ارتقاء رفتار مراقبت از پا در بیماران دیابتی موثر می باشد. بنابر این اجراء برنامه های آموزشی مبتنی براین مدل در کلینیک های دیابت پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1697 تا 1707
لینک کوتاه:
magiran.com/p1310748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!