نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر و نقش کتابخانه در تامین آن نیازها

پیام:
چکیده:
هدف
هدف اصلی این پژوهش نیازسنجی اطلاعات مورد نیاز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر و نقش کتابخانه در تامین آن نیازها است.
روش
روش تحقیق پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر است. تجزیه و تحلیل آماری بر روی 357 پرسشنامه ای پاسخ داده شده انجام گرفت. اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش آماری توصیفی و تحلیلی و با به کارگیری نرم افزار- اس.پی.اس. اس. صورت گرفته است.
یافته ها
تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مهمترین هدف از جستجوی اطلاعات و دلیل کسب اطلاعات دانشجویان به ترتیب، مولفه انجام پروژه های درسی با میانگین رتبه (11/5) و اطلاعات کمکی و تخصصی مرتبط با کتب درسی با میانگین رتبه (36/3) است. از بین منابع رسمی کسب اطلاعات به ترتیب: متون پایه استاندارد (کتاب ها و منابع مرجع تخصصی)، مجلات علمی- تخصصی، پایان نامه ها و گزارش های تحقیقاتی، مهمترین منابع جهت تامین نیازهای اطلاعاتی دانشجویان به حساب می آیند. از طرفی استفاده از اینترنت و موتورهای جستجوی عمومی به عنوان منابع الکترونیکی، با میانگین رتبه (02/3) برای تامین نیازهای اطلاعاتی دانشجویان بیشترین اهمیت را دارا است. در پایان، نتایج پژوهش مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و پیشنهادهایی نیز ارائه شده است.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان می دهد، نقش کتابخانه های دانشگاه در تامین نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد قائم شهر در حد متوسط، است و دانشجویان به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی خود از سایر کتابخانه ها و کتابخانه های شخصی نیز استفاده می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1311548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!