بررسی قابلیت حذف آلودگی کادمیوم از محلولهای آبی با کاربرد شلتوک خام، سبوس و سیلیکای شلتوک برنج

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در سالهای اخیر به مطالعه حذف فلزات سنگین از آب و فاضلاب توسط جاذبهای حاصل از ضایعات کشاورزی توجه شدیدی شده است.هدف اصلی این تحقیق بررسی قابلیت حذف کادمیوم از محیطهای آبی با کاربرد شلتوک خام، سبوس و سیلیکای شلتوک برنج در شرایط مختلف می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی آزمایشات جذب کادمیوم در راکتورهای ناپیوسته و با استفاده از جاذبهای شلتوک، سبوس و سیلیکای شلتوک برنج انجام شد. شلتوک و سبوس برنج از کارخانجات شالیکوبی شمال ایران و سیلیکای شلتوک برنج پس از اسیدشویی و احتراق با حرارت 800 درجه سانتیگراد به مدت 4 ساعت در کوره تهیه شد. کارایی جاذب ها در چهار حالت: pH مختلف (5 و 6، 7، 8 و 9)، غلظتهای مختلف کادمیوم (15 و 10 و 5 و 1میلی گرم در لیتر)، جرمهای مختلف جاذبها (5/0، 1 و5/1 گرم در لیتر) و زمان ماندهای مختلف (30، 45، 60، 75 و 90 دقیقه) بررسی شد. برای اندازه گیری غلظت کادمیوم از روش استاندارد اسپکتروفتومتر جذب اتمی استفاده گردید
یافته ها
حداکثر راندمان حذف کادمیوم به میزان 8/96% و توسط جاذب سبوس در pH برابر6 و جرم جاذب 1 گرم در لیتر، زمان تماس 90 دقیقه و با غلظت کادمیوم 5 میلی گرم در لیتر بدست آمد. در حالیکه راندمان حذف در شرایط مشابه توسط جاذبهای شلتوک و سیلیکای شلتوک برنج به ترتیب برابر با3/69% و 7/74% بدست آمد. همبستگی معنی داری بین افزایش زمان تماس و کارایی حذف کادمیوم در محیطهای آبی توسط هر سه جاذب مشاهده شد. (01/0p<)
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که شلتوک برنج و جاذب های حاصل از آن می توانند به عنوان جاذب های موثر و ارزان در حذف آلودگی کادمیوم مورد توجه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1312685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!