بررسی چالش ها و راهکارهای ارتقای عملکرد هیات های امنای دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور

پیام:
چکیده:
مقدمه
فلسفه وجودی هیات های امنای دانشگاه ها این بوده است که یک مرجع قانون گذار در راس هرم سازمانی موسسات آموزش عالی جهت اداره و نظارت بر کلیه امور دانشگاه (آموزش، پژوهش و خدمات) استقرار یابد. با توجه به چشم انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی لازم است عملکرد این نهاد مهم نیز با اهداف و اسناد بالادستی همسو شده و ارتقا یابد. این مطالعه به بررسی چالش ها و راهکارهای ارتقای عملکرد هیات های امنای دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور و دبیرخانه های آن پرداخته است.
روش کار
این یک مطالعه توصیفی است. جامعه مورد مطالعه، اعضا و مسوولان دبیرخانه های هیات های امنای دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود. اطلاعات در زمینه چالش ها و راهکارهای ارتقای عملکرد هیات های امنا به طریق پرسشنامه کتبی از اعضای هیات امنا جمع آوری شد؛ در مجموع 140 نفر پاسخ دادند. برای بررسی مشکلات و راهکارهای ارتقای عملکرد دبیرخانه، تعداد شش جلسه بحث گروهی متمرکز با مسوولان دبیرخانه های هیات امنای دانشگاه ها برگزار شد.
یافته ها
میزان رضایت اعضای هیات امنای پاسخ دهنده از: اجرایی شدن مصوبات هیات امنا در دانشگاه، ترکیب اعضای هیات امنای فعلی مندرج در قانون تشکیل هیات امنا، شیوه انتخاب اعضای هیات امنا، «ساز و کار نظارتی» وزارتخانه بر هیات های امنای دانشگاه های علوم پزشکی، ساختار فعلی (دبیرخانه، کارشناسان، فرآیندهای کاری) هیات های امنا و مجموع اختیارات تصریح شده در قانون تشکیل هیات های امنای دانشگاه ها و ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه «زیاد» بود؛ و میزان رضایت از عملکرد هیات امنا در جذب کمک های بخش خصوصی و مشارکت مردم کم بود. شرکت کنندگان معتقد بودند که ترکیب اعضای هیات های امنای فعلی باید با نمایندگان اساتید و مردم تکمیل شود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود زمینه اصلی قانون هیات امنا از مسایل مالی و معاملاتی به «سیاست گذاری، دیده بانی کلان و نظارت عالی بر اهداف دانشگاه ها» تغییر یابد. دبیرخانه اجرایی دارای نظم و نظام با نیروی انسانی توانمند در درون دانشگاه ها مصوب و استقرار یابد. وزارت بهداشت ضمن اعتقاد واقعی به استقلال دانشگاه ها، توانمندسازی اعضای هیات امنا را در اولویت قراردهد و با ایجاد نظام کارشناسی و مشاوره در ستاد وزارت بهداشت و برقراری آموزش های هدفمند برای آنان این ایده را عملی کند. سیاست های تشویقی و رقابتی بین هیات های امنای دانشگاه ها و ایجاد سیستم نظارت بر عملکرد هیات های امنا در کوتاه مدت خواهد توانست عملکرد این نهادها را ارتقا دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!