وضعیت جمع آوری، حمل، نگهداری و دفع زباله های بیمارستان های بیرجند

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
زباله های بیمارستانی به علت جرم های میکروبی و مواد زاید آزمایشگاهی، پاتولوژیکی، شیمیایی و دارویی دارای اهمیت بهداشتی خاص است. بر همین اساس گردآوری، حمل و نقل و دفع آن ها دارای فرایندی پیچیده و مهم و نیازمند سامانه منظم و قوانین می باشد؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین چگونگی جمع آوری، حمل، نگهداری و دفع زباله های بیمارستانی شهر بیرجند انجام گردید. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی – پیمایشی، بر روی دو بیمارستان آموزشی و بیمارستان تامین اجتماعی شهر بیرجند انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه و فرم بازنگری (چک لیست) مشاهده ای در شش بخش تدوین شد و از نظر پایایی و روایی محتوا مورد تایید قرار گرفت؛ داده های جمع آوری شده نمره گذاری شدند بر اساس امتیاز کسب شده و رتبه بندی طبق مقیاس لیکرت (عالی، مطلوب، نسبتا مطلوب و ضعیف) در سطح معنی داری P≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
بیشترین تخت بستری 200 (54/7%) و نیروی خدماتی (54%) در بیمارستان ولی عصر (عج) و بیشترین اتاق عمل (53/7%) در بیمارستان امام رضا (ع) وجود داشت. جمع کل امتیازات حاصل از تکمیل فرم های بازنگری مشخص نمود که از نظر جمع آوری، حمل، نگهداری و دفع زباله ها، بیمارستان ولی عصر (عج) وضعیت عالی و دو بیمارستان امام رضا (ع) و تامین اجتماعی از وضعیت مطلوب برخوردارند و از نظر دفع زباله رادیواکتیو، دو بیمارستان امام رضا (ع) و ولی عصر (عج) مشابه بودند و وضعیت عالی داشتند و بیمارستان تامین اجتماعی در وضعیت مطلوب قرار داشت.
نتیجه گیری
وضعیت جمع آوری، حمل، نگهداری و دفع زباله ها در بیمارستان های بیرجند مطلوب بود. توصیه می شود زباله ها در زمان جمع آوری تفکیک شده و زباله های خطرناک پس از سوزاندن همراه با سایر زباله ها دفن شوند. توجه به فناوری مناسب توام با مدیریت و نظارت قانونمند بر روند دفع صحیح زباله بخصوص مراکز درمانی غیر از بیمارستان ها نیز ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1314856 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!