ارزیابی آزمایشگاهی اثر ترانسلوسنسی و اپاسیتی پست های تقویت شده با فایبر بر مقاومت به شکست دندانهای تضعیف شده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بازسازی دندانهایی که حمایت ناحیه تاجی کانال ریشه را از دست داده اند مشکل می باشد، بنابراین هدف از این مطالعه آزمایشگاهی، ارزیابی تقویت داخل ریشه ای با استفاده از کامپوزیت رزین همراه با سخت شدگی دوگانه و دو نوع پست تقویت شده با فیبر)ترانس لوسنت و اپک(در دندانهایی با ریشه های ضعیف می باشد.
روش بررسی
درمان ریشه بر روی 48 دندان سالم سانترال فک بالا انجام شد. دندانها به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند و در سه گروه از آنها دندانها مشابه دندانهایی با کانال های گشاد شبیه سازی شدند. در گروه اول هیچ ضعیف سازی صورت نگرفت. در گروه دوم ناحیه تضعیف شده ریشه با گوتاپرکا پر شد. در گروه های سوم و چهارم به ترتیب پست های DT Light و DT White درکانال های ریشه با کامپوزیت دوال کیور سمان گردیدند. در تمامی گروه ها حفره دسترسی با کامپوزیت لایت کیور ترمیم گردید. تمامی نمونه ها با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی دندان تحت فشار قرار گرفتند و در هنگام شکست میزان نیرو ثبت شدند. نتایج نیروی شکست با استفاده از آزمون آماری One way ANOVAو پس آزمون LSD و نتایج حاصل از بررسی الگوی شکست با استفاده از آزمون Chi-Square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
متوسط نیروی شکست برای چهار گروه به ترتیب 170/12، 71/40، 125/84 و 148/89 کیلوگرم نیرو بود. متوسط نیروی شکست گروه های اول و دوم با سایر گروه ها اختلاف معنی داری داشت (0/001< P). متوسط نیروی شکست در گروه چهارم با اختلاف معنی داری (0/002 =P)، بیشتر از گروه سوم بود. از لحاظ قابل درمان بودن نیز شکست بین این دو گروه اختلاف معنی داری داشت (0/001< P).
نتیجه گیری
استفاده از کامپوزیت رزین دوال کیور و پست تقویت شده با فیبر ترانسلوسنت و اپک در ریشه با دیواره نازک، دندانهای ضعیف را تقویت خواهد کرد و ترانسلوسنسی پست نتایج نهایی را تحت تاثیر قرار می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
208 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!