بررسی کارایی پروفایل بیانی ژن های CCND2، PLAB، PCSK2 وFHL1 جهت افتراق تومورهای کارسینوم پاپیلاری تیروئید از تومورهای خوش خیم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نمونه برداری سوزنی (FNA) بهترین روش برای تشخیص قبل از جراحی تومورهای تیرویید است که به طور گسترده برای بیماران انجام می-شود، اما متاسفانه برای حدود 20% موارد، جواب به صورت مشکوک و یا حد واسط گزارش می شود. همچنین با توجه به جواب های مثبت و منفی کاذب که گزارش می شوند، نیاز به وجود بیومارکر احساس می شود تا صحت آزمایش تشخیص قبل از جراحی را بهبود بخشد. هدف از این تحقیق بررسی بیان نسبیmRNA ژن هایCCND2، PLAB، PCSK2 وFHL1 جهت افتراق تومور خوش خیم و تومور بدخیم از نوع پاپیلاری تیرویید کارسینوما می باشد.
روش بررسی
50 نمونه از بیماران با تومورهای بدخیم تیرویید (25 نمونه) و تومورهای خوش خیم تیرویید (25 نمونه) از بین کل بیماران مراجعه کننده به این تحقیق وارد شدند، برای استخراجRNA از نمونه های پارافینه شده و همچنین برای ساختcDNA از کیت استفاده شد. واکنشReal Time PCR در حجم 20 میکرولیتر انجام گرفت و از مخلوط واکنش Real Time PCR حاوی ماده فلورسانس سایبر گرین استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیان نسبیmRNA سه ژن CCND2، PLAB و PCSK2 کارآیی خوبی برای افتراق نداشتند، اما بررسی بیان نسبیmRNA ژنFHL1 توانست 21 مورد بدخیم را افتراق دهد، اگرچه تعداد 4 مورد هم به صورت مثبت کاذب تشخیص داده شدند.
نتیجه گیری
بررسی بیان نسبی RNA ژن FHL1 نسبت به سایر ژن های مورد بررسی جهت افتراق تومورهای پاپیلاری تیرویید کارسینوما از خوش خیم کارآیی بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
475 تا 484
لینک کوتاه:
magiran.com/p1322885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!