اثرات محافظتی عصاره آبی عناب بر شاخصهای رشدی جنین های موش در معرض داروی کاربامازپین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کاربامازپین (CBZ) یکی از داروهای ضدصرع است که استفاده گسترده ای داشته و عمدتا جهت درمان حملات صرع به کار می رود. یکی از عوارض مصرف این دارو در زمان بارداری کاهش شاخصهای رشد جنین می باشد. عناب با توجه به ترکیبات ویژه آن در طب سنتی کاربرد وسیعی دارد. این مطالعه با هدف بررسی اثرات محافظتی عصاره آبی عناب بر شاخصهای رشدی جنین های موش در معرض داروی کاربازماپین انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، صد سر موش باردار نژاد Balb/c دارای وزن 28-30 گرم و سن 8-9 هفته به هشت گروه تجربی و دو گروه کنترل تقسیم شدند. گروه های تجربی(1، 3 و 5) و (2، 4 و 6) به ترتیب دوز پنجاه و صد میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن کاربامازپین را روزانه به صورت تزریق داخل صفاقی دریافت کردند. گروه های تجربی (3 و 4) و (5 و6) به ترتیب دوز دویست و چهارصد میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن عصاره آبی عناب را به صورت گاواژ و گروه های تجربی 7 و 8 فقط عصاره آبی عناب را با دوز دویست و چهارصد میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن دریافت کردند. گروه های کنترل 1 و 2 به ترتیب مورد گاواژ نرمال سالین و توئین قرار گرفتند. تزریق داخل صفاقی کاربامازپین از زمان 0-15 انجام و عصاره عناب به صورت گاواژ از ده روز قبل از حاملگی و به همراه کاربامازپین مصرف شد. در روز 18 بارداری جنین ها از رحم خارج و هر جنین توزین و طول بدنش اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 و آزمونهای آماری ANOVA و Range Tukey در سطح معنی داری 0/05 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین وزن و طول بدن در گروه های تجربی 1و 2 دریافت کننده کاربامازپین به صورت معنی داری در مقایسه با گروه های کنترل کاهش یافته بود و میانگین وزنی جنین ها در گروه تجربی مصرف کننده عناب با دوز چهارصد میلی گرم در روز به همراه کاربامازپین نسبت به گروه تجربی کاربامازپین (گروه تجربی 5 (1.20±0.38) در برابر تجربی 1 (0.93±0.19) و گروه تجربی 6 (1.21±0.21) در برابر تجربی 2 (0.92±0.26) افزایش معنی داری داشت.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد عصاره آبی عناب می تواند از اثرات کاهشی وزن جنین های در معرض کاربامازپین در هنگام تولد جلوگیری نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1323940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!