ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی براساس استانداردهای اعتبار بخشی در سال 92

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بخش مدارک پزشکی از مهمترین مراجع دستیابی به اطلاعات مربوط به بیماری افراد و چگونگی درمان آنها، نحوه مدیریت و عملکرد پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی است. ارزیابی خدمات بخش مدارک پزشکی بیمارستانها می تواند ابزار نیرومندی در جهت ارتقای کمی و کیفی سیستم های درمانی باشد. هدف این مطالعه، بررسی وضعیت بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای خراسان شمالی به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف این بخش و ارائه نتایج به مسئولین مربوطه است.
مواد و روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی را که شامل 6 بیمارستان است را در سه ماهه اول سال 92 مورد ارزیابی قرار داد.گردآوری داده ها با استفاده از یک چک لیست، جهت سنجش عملکرد بخش مدارک پزشکی و با مراجعه مستقیم پژوهشگر به بخش و از طریق مصاحبه و مشاهده، انجام شد. جهت تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS11 استفاده گردید.
یافته ها
از مجموع 45 نیرو فعال در بخش های مدارک پزشکی، 71% را زنان تشکیل دادند. 56% دارای تحصیلات دانشگاهی مدارک پزشکی و 44% فاقد تحصیلات بودند. عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های مورد پژوهش 89/47% بدست آمد. محور بایگانی، بیشترین نمره (97/5%) و محور آزمون صلاحیت و توانمندی کارکنان، کمترین نمره، 52/6% را به خود اختصاص داد.
نتیجه گیری
عملکرد بخش مدارک پزشکی، وضعیت عملکردی بسیار مطلوب را نشان داد. دو محور آزمون صلاحیت و توانمندی کارکنان و جمع آوری و تحلیل داده ها کمترین نمرات را به خود اختصاص داده اند. که باید با برنامه ریزی دقیق جهت آموزش پرسنل و توانمند سازی آنها و انجام ممیزی بصورت دوره ای نسبت به بهبود عملکرد بخش اقدام نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
235
لینک کوتاه:
magiran.com/p1326301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!