بررسی رابطه طرحواره های هیجانی و باورهای فراشناختی با افسردگی در مراجعه کنندگان به مراکز خدمات روانشناختی ومشاوره ایی شهرستان تربت جام

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های دنیا می باشد. اغلب افراد افسرده در بیان و ابراز احساسات خود دچار مشکل هستند. روانشناسان معتقدند وجود هیجانات منفی و نگرش شناختی خاص انها به زندگی می تواند هم در ایجاد افسردگی و هم تشدید ان دخالت داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورهای فراشناختی و طرحواره های هیجانی با افسردگی انجام شد.
مواد و روش کار
در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 120 نفر(60 مرد و60 زن) از بین افراد مراجعه کننده به مراکز خدمات روان شناختی و مشاوره ای شهر تربت جام، به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به پرسشنامه های افسردگی بک (BDI)، باورهای فراشناختی ولز و کاترایت- هاتون (MCQ- 30) و طرحواره های هیجانی لیهی (LESS) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و با نرم افزار19 SPSS و ضریب اطمینان 99 درصد تحلیل شد.
یافته ها
بین باورهای فراشناختی (باورهای مثبت درباره نگرانی و خود آگاهی شناختی) و طرحواره های هیجانی (طرحواره های تایید، طول مدت احساسات قوی، عقلانیت - ضدهیجانی و طرحواره توافق عمومی) با افسردگی در سطح p ≤ 0/01 رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. رگرسیون گام به گام نشان داد، اثر باور فراشناختی خودآگاهی شناختی و پنج طرحواره هیجانی (طرحواره های تایید، سرزنش، توافق عمومی و قابل درک بودن و گناه)، به میزان 71/2 افسردگی را پیش بینی می کنند.
نتیجه گیری
مفهوم طرحواره نقش مهمی را در درمان افسردگی اساسی بازی می کند. اهمیت محیط اجتماعی و دلبستگی ایمن در افسردگی باعث شده است؛ که به تمایز بیشتری در مورد نوع طرحواره نیاز داشته باشیم و به موضوعات بین فردی و رشدی در شکل گیری و تداوم طرحواره بیشتر توجه کنیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
297
لینک کوتاه:
magiran.com/p1326312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!