اثر هم افزایی عصاره آبی زعفران (Crocus sativus L)و ویتامینD3 بر تمایز استئوژنیک سلول های بنیادی مزانشیمی در مغز استخوان موش صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
زعفران دارای اثرات فارماکولوژیک متعددی بوده و ویتامین D3 نیز در تمایز و عملکرد بسیاری از سلول ها دخالت دارد. در مطالعه حاضر اثر هم افزایی عصاره آبی زعفران و ویتامین D3 بر تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی به استئوبلاست بررسی شده است.
مواد و روش ها
سلول های بنیادی مغز استخوان موش صحرایی نژاد ویستار استخراج شده و شناسایی به کمک روش ایمونوسیتوشیمی انجام شد. در گروه های تجربی، سلول های بنیادی با غلظت های 600، 700 و800 میلی گرم در لیتر زعفران و نیز غلظت های فوق الذکر زعفران همراه با غلظت 7-10×5 مولار ویتامین D3 جهت القا تمایز استفاده شد. گروه کنترل هیچ گونه تیماری دریافت نکرد. تمایز سلول ها با سنجش فعالیت آنزیم آلکالین فسفاتاز پس از 10 روز و رنگ آمیزی آلیزارین رد در روز 21 پس از تیمار بررسی گردید.
نتایج
فعالیت آلکالین فسفاتاز گروه های دریافت کننده ویتامین D3 و زعفران در مقایسه با شاهد افزایش معنی داری داشت. هم چنین، میزان فعالیت این آنزیم در گروه های تیمار توام زعفران و ویتامینD3 نسبت به کاربرد هریک به تنهایی افزایش داشت. رنگ آمیزی آلیزارین رد، اثرات تمایزی ویتامین D3، زعفران و تیمارهای توام آنها بر سلول های بنیادی به سمت به استئوبلاست را نشان داد و بیشترین اثر تمایزی در گروه تجربی زعفران همراه با ویتامین D3 مشاهده شد.
نتیجه گیری
کاربرد توام زعفران و ویتامین D3 دارای اثرات معنی دار در تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان به استئوبلاست ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
411 تا 418
لینک کوتاه:
magiran.com/p1327790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!