سازه های موثر بر پذیرش تعاون و کار گروهی در شهرستان بویراحمد: ارائه ی الگویی توسعه یافته از نظریه های عمل منطقی و رفتار برنامه ریزی شده

پیام:
چکیده:
تعاونی ها به عنوان بسترساز مشارکت در عرصه های مختلف اقتصادی- اجتماعی، از عالی ترین مظاهر تجلی مردم سالاری محسوب می شوند، اما در بسیاری از مناطق کشور، اقبال عمومی چندانی به فعالیت های تعاونی وجود ندارد. بنابراین، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که دلیل این امر چیست؟ به عبارت دیگر، چرا استقبال از فعالیت های تعاونی و گروهی چندان قابل ملاحظه نمی باشد؟ بررسی سازه های موثر بر پذیرش نظام تعاون، به برنامه ریزان جهت شناسایی تسهیل کننده ها و بازدارنده های شکل گیری و توسعه ی فعالیت های گروهی از جمله تعاونی ها کمک خواهد نمود. از این رو، مطالعه ی پیمایشی حاضر به تبیین الگویی علی بین سازه های موثر بر رفتار پذیرش تعاون پرداخته است. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای ساختارمند از 486 نفر از ساکنان شهرستان بویراحمد بدست آمد که به روش تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده بودند. پس از تایید روایی و پایایی ابزار پژوهش، تحلیل سازه های تاثیرگذار بر رفتار مورد نظر و نیز میزان تاثیر سازه ها بر یکدیگر (بررسی الگوی علی) به روش تحلیل مسیر صورت گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که رابطه ی علی مثبت و معنی داری بین سازه های نگرش نسبت به تعاون، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری محسوس و سودمندی با قصد پذیرش تعاون وجود دارد. افزون بر این، برای اطمینان از درستی مدل ها، آزمون های برازندگی با استفاده از نرم افزار AMOSانجام گرفت. یافته ها نشان داد که سنجه های الگوی پیشنهادی به خوبی با داده های گردآوری شده برازش داشته و این الگو با واقعیت جامعه انطباق دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!