بررسی تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی مبتنی برمدل اعتقاد بهداشتی دراتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از آلزایمر در سالمندان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اردبیل

پیام:
چکیده:
مقدمه
توسعه رفتارهای بهداشتی جهت پیشگیری از آلزایمر در افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند بسیار حایز اهمیت می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی دراتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از آلزایمر انجام شد.
روش ها
پژوهش حاضریک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 148 نفر از سالمندان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله ومقایسه تقسیم شدند. قبل از اجرای برنامه آموزشی، هر دو گروه پرسش نامه محقق ساخته را که روایی وپایایی آن به تایید رسید تکمیل کردند،سپس افرادگروه آزمون،آموزش های لازم را در مورد بیماری آلزایمر و راه های پیشگیری از آن به صورت ترکیبی شامل سخنرانی، بحث گروهی، پخش کلیپ آموزشی وپرسش وپاسخ در سه جلسه (طی 3 ماه یادآور تلفنی) دریافت نمودند و دو گروه 3 ماه بعد مجددا پرسش نامه را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار 16 SPSSمورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری در این مطالعه کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی گروه مورد مطالعه درگروه مداخله 68/9±7.9 سال و در گروه مقایسه 68/8±7/6 سال بود. قبل از مداخله بین میانگین نمره حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع و موانع درک شده، راهنمای عمل وعملکرد در دو گروه قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنی داری وجود نداشت (0/05
نتیجه گیری
یافته های این بررسی کارایی مدل اعتقاد بهداشتی را در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از آلزایمر در سالمندان نشان داد. لذا پیشنهاد می شود در مراکز بهداشتی درمانی از مداخله آموزشی مبتنی بر این مدل بهره گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
386 تا 394
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!