بررسی مقایسه ای اثر لوله های تراشه ای قابل انعطاف جایگزین لوله های تراشه ای رایج بر عوارض ناشی از لوله گذاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیهوشی عمومی معمولا نیازمند گذاشتن یک لوله مناسب داخل تراشه‌ای در داخل نای است. در بعضی بیماران و یا در شرایط خاصی انجام لوله‌گذاری مشکل بوده و نیاز به استفاده از وسایل کمکی توسط فرد ماهر است. پژوهشگران این مطالعه با استفاده از تجربیاتشان اقدام به ساختن لوله داخل تراشه قابل انعطافی از PVC  کردند که روش استفاده آسان‌تری دارد. این مطالعه با هدف مقایسه عوارض ناشی از لوله‌گذاری با لوله تراشه‌ای رایج و لوله قابل انعطاف اختراعی توسط پژوهشگر این مطالعه انجام شد.

مواد و روش‌ها: 

این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی انجام گرفت. 128 بیمار کاندید بیهوشی عمومی الکتیو به صورت تصادفی با لوله PVC رایج (53 =تعداد) یا لوله قابل انعطاف جدید (76=تعداد) لوله‌گذاری شدند. همه بیماران به روش یکسان تحت القا بیهوشی قرار گرفتند. اطلاعات آماری با نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. 05/0p<  معنی‌دار در نظر گرفته شد.

نتایج

گلودرد در 39 نفر (6/73%) از گروه شاهد و 55 نفر (6/72%) از گروه مطالعه مشاهده نشد که تفاوت معناداری بین دو گروه نیست(433/0p=). همچنین از نظر بروز سرفه بین بیماران دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.42 نفر (2/79%) از گروه شاهد و 69 نفر (8/90%) از گروه مطالعه دچار سرفه در ساعات مختلف ارزیابی بعد از عمل نشدند (272/0=p). هیچ‌یک از افراد مورد مطالعه دچار خشونت صدا نشدند.

بحث: 

لوله تراشه قابل انعطاف اختراعی توسط پژوهشگراین طرح از نظرکارآیی در انجام لوله‌گذاری و عوارض مشابه نمونه‌های خارجی رایج در بازار است ضمن اینکه از قیمت مناسب‌تر و روش استفاده آسان‌تر و عدم نیاز به وسایل جانبی مختلف برخوردار است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1336134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!