مقایسه روش بی دردی تزریق تک دوز بوپی واکائین و فنتانیل داخل صفاقی با تزریق تک دوز اپیدورال سینه ای بر طول مدت بی دردی پس از عمل کله سیستکتومی لاپاروسکپیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عدم کنترل مناسب درد بعد از جراحی کله‌سیستکتومی لاپاراسکپیک از عوامل نارضایتی و تاخیر در ترخیص بیماران است. با توجه به عوارض سیستمیک تجویز مخدرها از روش‌های متعددی از جمله اپیدورال سینه‌ای و داخل صفاقی به عنوان جایگزین برای کاهش درد بعد از عمل استفاده می‌گردد . در این مطالعه ما به مقایسه دو روش بی دردی تزریق تک‌دوز داخل صفاقی با تزریق تک دوز اپیدورال سینه‌ای در کله سیستکتومی لاپاراسکپیک پرداختیم.

مواد و روش

 در یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی 52 بیمار 18 تا 68 ساله با ASA[1] کلاس 1 و 2 کاندید عمل جراحی کله سیستکتومی لاپاراسکپیک در دو گروه داخل صفاقی (I) و اپیدورال سینه‌ای (T) تقسیم شدند. در گروه I قبل از تزریق تروکار، 80 میلی لیتر محلول بوپیواکایین 125/0٪ همراه 50 میکروگرم فنتانیل و اپی نفرین 200000/1 در داخل فضای صفاقی و در محل برش زیر ناف تزریق می شود.  به هنگام تزریق دارو بیماران در وضعیت ترندلنبرگ قرار می گیرند. در گروه T پیش از برداشتن تروکار و با اطلاع تیم جراحی، از طریق کاتتر اپیدورال به میزان 15سی سی محلول بوپیواکایین 125/0٪ همراه 50 میکروگرم فنتانیل و اپی نفرین 200000/1 تزریق شد. میزان درد بیماران به هنگام ترخیص از ریکاوری و ظرف 6، 12و 24 ساعت بعد از جراحی با استفاده از مقیاس سنجش بصری[2] ارزیابی گردید. اولین زمان نیاز به داروی بی دردی با VAS‍‌ بیشتر از 3 در هر دو گروه ثبت و با یکدیگر مقایسه شد. میزان کلی مورفین مصرفی در ریکاوری و  تا 24 ساعت بعد نیز ثبت گردیده و با یکدیگر مقایسه شد. همچنین معیارهای همودینامیک و تهوع و استفراغ بعد از عمل ثبت گردید.
 

یافته‌ها: 

اثرات ضد درد بعد از عمل و اولین زمان نیاز به بی‌دردی در روش تزریق تک‌دوز داخل صفاقی در مقایسه با تزریق تک‌دوز اپی دورال سینه‌ای از لحاظ آماری با یکدیگر تفاوت معنی دار نداشتند.(value 05/0<p).

نتیجه‌گیری:

 هم روش تزریق تک دوز داخل صفاقی و هم تزریق تک‌دوز اپیدورال سینه‌ای،  تکنیک‌های موثری هستند که می توانند بر حسب شرایط در کنترل درد بیماران بعد از جراحی کله‌سیستکتومی لاپاراسکپیک مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1336136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!