تاثیر دریافت مکمل کراتین مونوهیدرات بر عملکرد بی هوازی و غلظت کراتین و کراتی نین ادراری در ورزش کاران رشته ی بدن سازی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ورزش کاران تلاش می کنند تا با استفاده از روش های مختلف عملکرد خود را ارتقاء دهند. مصرف مکمل های ورزشی، یکی از این روش ها است.مکمل «کراتین»، از رایج ترین مکمل های مصرفی ورزش کاران بوده و در سالیان اخیر مصرف آن به طور قابل توجهی افزایش یافته-است. با توجه به مصرف بالای آن، متاسفانه دانسته های ما از اثرات مصرف این مکمل در بدن ناکافی است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مصرف کوتاه مدت «کراتین» بر میزان دفع ادراری کراتین و «کراتی نین» و عملکرد بی هوازی ورزش کاران رشته یبدن سازی اجراء شده است.
مواد و روش ها
16 مرد ورزش کار رشته ی بدن سازی (3/4 ± 23/8ساله) در یک طرح مطالعاتی کارآزمایی بالینی دوسوکور به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده ی کراتین و دریافت کننده ی دارونما تقسیم شده اند. در هر دو گروه پیش و پس از دریافت مکمل، «کراتین»و «کراتی نین» در ادرار سنجیده و عملکرد بی هوازی با استفاده از آزمون وینگیت ارزیابی شده است.
یافته ها
نتایح، نشانگر افزایش غلظت کراتین (0/001=P)و کراتی نین ادراری (0/000=P)درگروه دریافت کننده کراتین بوده است. همچنین سه شاخص مورد سنجش در آزمون وینگیت شاملتوان اوج، توان متوسط و شاخص خستگی در گروه دریافت کننده کراتین افزایش یافته است.
نتیجه گیری
با توجه به افزایش شاخص های عملکرد بی هوازی در افراد تحت آزمون، مصرف مکمل کراتین می تواند بر افزایش عملکرد ورزش کاران بدن ساز موثر باشد. با توجه به افزایش غلظت کراتین و کراتی نین ادراری، ارزیابیعوارض مصرف طولانی مدت این مکمل به ویژه بر عملکرد کلیه ها، الزامی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
913
لینک کوتاه:
magiran.com/p1337390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!