تاثیر شیشه بر محور هورمونی هیپوتالاموس هیپوفیز تیروئید در موش های صحرایی نر بالغ نژاد ویستار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بر اساس مطالعه ها، مشتقات آمفتامینی می توانند محور هیپوتالاموس هیپوفیز تیروئید را تحت تاثیر قرار دهند. هدف از این مطالعه بررسی اثرات شیشه بر محور هیپوتالاموس هیپوفیز تیروئید در موش های صحرایی نر بود.
روش بررسی
این مطالعه تجربی آزمایشگاهی 25 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به 5 گروه مساوی، شاهد، دریافت کننده نرمال سالین و دریافت کننده دوزهای 2، 4 و 6 میلی گرم بر کیلوگرم شیشه، تقسیم بندی شدند. تزریق به صورت درون صفاقی هفته ای یک بار و به مدت 6 هفته انجام گرفت. نمونه خون از طریق خون گیری از قلب تهیه شد و پس از تهیه سرم، میزان هورمون های T3، T4 و TSH به وسیله روش الفا اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
سطوح سرمی T3 و T4 در گروه دریافت کننده دوز 2 میلی گرم بر کیلوگرم شیشه نسبت به گروه شاهد، تغییر معنی داری نداشت. سطوح سرمی T3 و T4 در موش های دریافت کننده دوزهای 4 و 6 میلی گرم بر کیلوگرم شیشه نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری را نشان داد(به ترتیب P<0.05 وP<0.001). سطح سرمی TSH در گروه های دریافت کننده ی دوزهای 2، 4 و 6 میلی گرم بر کیلوگرم شیشه نیز نسبت به گروه شاهد دچار افزایش معنی دار شد(P<0.001).
نتیجه گیری
تزریق شیشه می تواند سبب افزایش فعالیت غده ی تیروئید از طریق تاثیر بر محور هیپوفیز تیرویید شده و موجب افزایش سطح سرمی T3، T4 و TSH گردد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
685
لینک کوتاه:
magiran.com/p1337806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!