درمان های ارتودنسی توسط دندانپزشکان عمومی - شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
بخشی از درمان های ارتودنسی به ویژه در حیطه درمان های پیشگیرانه-مداخله ای به عهده دندانپزشکان می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی خدمات ارتودنسی ارائه شده توسط دندانپزشکان عمومی در شهر شیراز بود.
مواد وروش ها
در این مطالعه مقطعی و توصیفی، پرسشنامه ای شامل 12 سوال برای 115 دندانپزشک عمومی که به شکل تصادفی طبقه ای نمونه گیری شده بودند، ارسال گردید. پرسشنامه به گونه ای طراحی شد که اطلاعاتی را در زمینه ویژگی های دموگرافیک و درمان های ارتودنسی دندانپزشکان عمومی جمع آوری نماید. اطلاعات به دست آمده از طریق آزمون Chi-square مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بیش از نیمی از شرکت کنندگان در مطالعه اعلام نمودند که درمان ارتودنسی انجام نمی دهند. شایع ترین مال اکلوژن هایی که توسط افراد مورد مطالعه درمان می شدند شامل نامرتبی دندان ها، اضافه فضا و فضانگهدارنده بود. کمی بیش از10درصد شرکت کنندگان از تکنیک های Edgewise و Straight wire جهت درمان های ارتودنسی ثابت استفاده می کردند. اکثر شرکت کنندگان گزارش دادند که عمده دانش ارتودنسی خود را در طی دوره دانشگاه فرا گرفته اند و اکثریت آنها کیفیت آموزش ارتودنسی در طی این دوره را «ضعیف» قلمداد نمودند. دندانپزشکانی که سابقه کاری کمتری داشتند، درمان های ارتودنسی را بیشتر از بقیه انجام می دادند.
نتیجه گیری
تغییر در سیستم آموزشی دوره دانشگاهی و برگزاری کارگاه ها می توانند به عنوان راه حلی جهت بهبود دانش و مهارت دندانپزشکان در ارتودنسی پیشگیرانه و مداخله ای به کار گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
375 تا 386
لینک کوتاه:
magiran.com/p1339477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!