تعیین نوع و مقدار مواد زاید جامد در بیمارستانهای وابسته به دانشاگه علوم پزشکی بابل، 81-1380

چکیده:
سابقه و هدف
زباله های بیمارستانی بخش مهمی از مواد زاید جامد شهری هر جامعه را تشکیل داده و دارای عوامل میکربی بیماری زا و ترکیبات شیمیایی سمی و خطرناک می باشد که سلامت بیماران، کارکنان و سایر مراجعه کنندگان به بیمارستان را در معرض خطر قرار می دهد. این مطالعه به منظور شناخت کمی و کیفی انواع زباله های تولیدی از بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در بیمارستانهای شهید بهشتی، یحیی نژاد و کودکان امیرکلا انجام گردید. جهت شناخت میزان و نوع زباله تولیدی از بخش های مختلف درمانی در هریک از مراکز مورد مطالعه، میزان سرانه، چگالی و درصد وزنی هریک از اجزای موجود در زباله بصورت نمونه گیری تصادفی در یک هفته از هر فصل سال و در 3 روز آن مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بیشترین میزان زباله تولیدی در فصول تابستان و زمستان و در روز جمعه بوده که از بخش های اتاق عمل، اورژانس و ICU، عفونی وICU نوزادان تولید گردیده است. میانگین کل زباله تولیدی در بیمارستان های مزبور 3.6±778.2 کیلوگرم و سرانه آن 2.01 کیلوگرم در روز به ازای هر تخت و نیز میانگین زباله عفونی 167.4 کیلوگرم و سرانه آن 0.67 کیلوگرم به ازای هر تخت به دست آمد. میانگین درصد وزنی اجزای زباله شامل پلاستیک، کاغذ، منسوجات، شیشه، فلز، پس مانده غذایی و مواد زاید متفرقه به ترتیب 25.6، 16.4، 15.7، 2.8، 1.4، 22.9 و 15.3 درصد تعیین گردید. میانگین میزان چگالی زباله نیز 12.9±313.2 کیلوگرم بر متر مکعب بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به تنوع و حجم زیاد زباله های بیمارستانی به ویژه مواد زاید عفونی و با عنایت به خطرزایی این گونه مواد زاید، نظارت دقیق و مستمر بر نحوه مدیریت آنها جهت تامین، حفظ و افزایش سطح سلامت بیماران، کارکنان و سایر افراد جامعه ضروری خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p134340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!