بررسی نیاز های انگیزشی و ارتباط آن با توان بالقوه انگیزش در حرفه کاردرمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
دارا بودن انگیزه کار در جهت دهی به انگیزه های سالم یکی از ضرورت ها در کاربرد صحیح منابع انسانی است. شناسایی نیازهای واقعی منابع انسانی به منظور ایجاد انگیزه ضروری است بطوری که اگر نیازهای واقعی منابع انسانی کشف و شناسایی نگردند و به موقع به آن نیازها پاسخ داده نشود، احتمال کناره گیری از شغل وجود خواهد داشت. لذا در این پژوهش نیاز های انگیزشی و ارتباط آن با توان بالقوه انگیزش حرفه کاردرمانی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی در سال 1390 انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 97 نفر از کاردرمانگران شرکت کننده در شانزدهمین کنگره کادرمانی ایران می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه معتبر ویژگی های شغل جان واگنر و پرسشنامه نیاز ها طراحی شده توسط گوردن می باشد. برای اندازه گیری پایایی از روش محاسبه ی آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی محتوا استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
بر اساس نتایج بدست آمده از دو پرسشنامه مربوط به نیاز ها، افراد شرکت کننده ترجیح می دادند در شغل خود به ترتیب نیاز به امنیت، خود شکوفایی، احترام، نیاز اجتماعی و نیاز به استقلال برایشان تامین گردد در حالی که حرفه کاردرمانی به ترتیب نیاز اجتماعی، نیاز به خود شکوفایی، نیاز به استقلال، نیاز به احترام و نیاز به امنیت را در بین کاردرمانگران تامین کرده است. بعلاوه از بین متغیرهای مورد بررسی، فقط بین متغیرهای نیاز های تامین شده در حرفه کاردرمانی و توان بالقوه انگیزش رابطه معنادار وجود داشت(0/05> p).
نتیجه گیری
با توجه به توان بالقوه انگیزش متوسط حرفه کاردرمانی در این مطالعه و ارتباط آن با نیازهای تامین شده در حرفه کاردرمانی و همچنین عدم همبستگی بین نیازهای افراد از شغل و نیازهای تامین شده در حرفه کاردرمانی می توان نتیجه گرفت که نیازهای افراد از شغل در حرفه کاردرمانی به خوبی برآورده نشده است. لذا تحقیقات بیشتر در رابطه با علل وعوامل تاثیرگذار بر ارضا نیازهای شغلی کاردرمانگرها در این بستر ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1345322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!