شیوع منیسکال فلونس و انواع تروماهای منیسکولیگامانی زانو در بیماران مراجعه کننده به مرکز MRI کوثر بیمارستان امام رضا مشهد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فلونس منیسک، یک نمای موجی شکل نادر در لبه آزاد منیسک در تصاویر MRI است که تظاهری از کج شدگی موقتی یک منیسک نرمال می باشد. این نما ممکن است به طور کاذب به عنوان پارگی منیسک تفسیر گردد. تاکنون در ایران مطالعه ای با این عنوان انجام نشده است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی شیوع صدمات منیسکولیگامانی زانو در MRI و بررسی شیوع این این گونه از دیسک نرمال در مراجعین بوده است.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی گذشته نگر، تعداد 1001 MRI مربوط به بیمارانی که در فاصله سال های 1388-1390 به مرکز MRI کوثر بیمارستان امام رضا مشهد مراجعه نموده بودند، از لحاظ فلونس منیسک و تروماهای منیسکولیگامانی، مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
بیشترین فراوانی، مربوط به آسیب در منیسک مدیال راست با 17/8% مشاهده شد. شایع ترین همراهی آسیب ها در منیسک مدیال راست و کروشیت قدامی راست بود. تنها یک مورد منیسک فلونس غیرنرمال وجود داشت (0/9%).
نتیجه گیری
فلونس منیسک باید به دقت و با احتیاط در تصاویر MRI تفسیر گردد؛ چون ممکن است پارگی منیسک را تقلید کند. این مسئله روی اهمیت تطبیق تصاویر تشخیصی با یافته های بالینی و شکایات بیماران و نیز خودداری از درخواست غیرضروری MRI در بیماران با شک تشخیص، اندکی صحه می گذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
377 تا 384
لینک کوتاه:
magiran.com/p1346168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!