سنتز نانوذره اکسید روی با آلایش منیزیم تهیه شده به روش سل - ژل و بررسی اثرات ضد میکروبی آن بر روی لیستریا مونوسیتوژنز (PTCC 1294 (Serotype 1a

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

لیستریامونوسیتوژنز (Listeria Monocytogenes) عامل بیماری لیستریوز است و در بزرگسالان مننژیت اولیه، سپتی سمی و مسمومیت های ناشی از مصرف لبنیات را ایجاد می کند. در زنان باردار باکتریمی ایجاد می کند که به التهاب جفت، عفونت جنین و در نهایت سقط منجر می شود. امروزه سویه های این باکتری مقاومت رو به رشدی به انواع آنتی بیوتیک ها و مواد ضدمیکروبی پیدا کرده اند، این امر باعث ضرورت سنتز نانوذره هایی گشته که دارای اثر ضد میکروبی می باشند. هدف از این تحقیق نیز سنتز نانوذره اکسید روی به هم راه آلایش منیزیم (ZnO:Mg) و بررسی اثر مهاری آن روی لیستریا مونوسیتوژنز بود.

مواد و روش ها

نانوذره ZnO:Mg با آلاییدگی منیزیم در درصدهای اتمی 1%، 3%، 5%، 7% به روش سل- ژل تهیه و سنتز شدند. آزمون های XRD و میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) به منظور مطالعه ساختاری نانوذره حاصله و سنجش کیفیت آن انجام گرفت و هم چنین از سنجش میزان جذب نوری (Optical Density) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) به منظور مطالعه اثر ضد میکروبی نانوذره استفاده شد.

یافته ها

یافته های به دست آمده از میزان جذب نوری نمونه ها و میکروسکوپ الکترونی روبشی نشان داد که بسته به پارامترهای حجم نانوذره، درصد اتمی، دما و مدت زمان تاثیر آن، مقدار کلنی های باکتری به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و مهار شدند.

نتیجه گیری

با توجه به روند روبه رشد مقاومت های دارویی، ویژگی های ساختاری مناسب و خلوص کریستالی نانوذره ZnO:Mg می توان از تلقیح آن به خصوص در درصدهای اتمی 5% و 7% جهت مهار و نابودسازی باکتری لیستریا مونوسیتوژنز بهره گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
266 تا 272
لینک کوتاه:
magiran.com/p1346388 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!