تاثیر برنامه راه انداختن زودهنگام بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد بستری در بخش CCU

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری انفارکتوس میوکارد یکی از شایع ترین علت مرگ و میر در جهان می باشد، انفارکتوس میوکارد به علت بروز عوارض متعدد و محدود کردن فعالیت جسمی و ناتوانی، سبب بروز درجات مختلفی از افسردگی در بیماران می شود. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه راه انداختن زودهنگام بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد بستری در بخش مراقبت ویژه قلبی (CCU) طراحی شده است.
مواد و روش ها
این تحقیق یک کارآزمایی بالینی بوده که بر روی 38 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد در بخش CCU بیمارستان شهید بهشتی بابل انجام گردید. نمونه ها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون طی 12-18 ساعت پس از بستری، بر اساس یک برنامه مشخص از بستر خارج شدند. گروه کنترل بر اساس برنامه مراقبتی روتین یعنی پس از 48 ساعت از زمان بستری از بستر خارج شدند. افسردگی بیماران با استفاده از پرسش نامه افسردگی بیمارستانی (HADS) در طی 18-12 ساعت اول پذیرش (قبل مداخله) و 72 ساعت پس از پذیرش (بعد مداخله) سنجیده شد.
یافته ها
میانگین سطح افسردگی بعد از مداخله (روز سوم) در گروه آزمون 3/2 و در گروه کنترل 2/8 بود. نتایج آزمون T مستقل نشان داد که سطح افسردگی بعد از مداخله دو گروه دارای تفاوت معنی داری بود (P<0.001).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه راه انداختن زودهنگام در کاهش افسردگی بیماران موثر بوده است، لذا استفاده از این راه کار در برنامه درمان و مراقبت بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد حاد پیشنهاد می شود
زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1346400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!