بررسی ارتباط شاخص های شمارش سلول های خونی با شدت بیماری انسدادی مزمن ریه در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان کوثر سمنان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری انسدادی مزمن ریه (Chronic obstructive pulmonary disease، COPD) یکی از علل شایع و روزافزون مرگ ومیر و ناتوانی به حساب می آید. با توجه به ماهیت التهابی و عوارض شناخته شده این بیماری، در این مطالعه ارتباط شاخص های شمارش سلول های خونی(Complete blood count، CBC) با شدت COPD مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه 48 بیمار مبتلا به COPD و 48 فرد سالم تحت اسپیرومتری با و بدون برونکودیلاتور قرار گرفتند. از کلیه شرکت کنندگان نمونه خون ناشتا جهت انجام CBC گرفته شد و نتایج و اطلاعات تکمیلی در پرسش نامه ثبت گردید.
یافته ها
میزان WBC در گروه مبتلایان به COPD به صورت معنی داری بالاتر از گروه کنترل بود (0/012= P)، اما در مراحل بالای COPD نسبت به مراحل پایین بیماری معنی دار نبود (0/449= P). مقادیر مطلق و نسبی نوتروفیل ها نیز به طور معنی داری در مبتلایان COPD بالاتر از گروه کنترل بود (به ترتیب 0/005= P و 0/035= P). در مقایسه مراحل بالای COPD با مراحل پایین بیماری، این ارتباط تنها در مورد تعداد نسبی نوتروفیل ها معنی دار گردید (0/004= P). نتایج حاصل از مطالعه ما اختلاف معنی داری را بین پارامترهای پلاکت، هموگلوبین و حجم متوسط پلاکتی (MPV) در گروه مورد و کنترل و نیز در مقایسه میان مراحل COPD نشان نداد.
نتیجه گیری
در این مطالعه بالاتر بودن مقادیر مطلق و نسبی نوتروفیل و WBC مطابق با ماهیت التهابی این بیماری در گروه COPD دیده شد. علاوه بر این مقدار نسبی نوتروفیل با شدت بیماری ارتباط داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1346405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!