بررسی و مقایسه شاخص های عملکردی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با استفاده از استاندارد شاخص های عملکردی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیمارستان ها بازوی مهم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی محسوب می شوند. شاخص های عملکردی یکی از مهمترین تعیین کننده های وضعیت کارایی و بهره وری بیمارستان ها می باشند. هدف این پژوهش مقایسه شاخص های عملکردی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با استاندارد وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بوده است.
مواد و روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی جهت بررسی شاخص های عملکردی بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال92-1391 می باشد. داده ها از مرکز آمار دانشگاه و بیمارستان های تابعه جمع آوری گردید سپس با استفاده از ابزار های توصیفی و نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و جدول شاخص های استاندارد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد توصیف قرار گرفتند.
یافته ها
شاخص های عملکردی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سالهای 1391 و 1392 بطور کلی از نظر ضریب اشغال تخت(برای سالهای 91 و 92به ترتیب 74/6 و 71/2 درصد)، متوسط چرخش تخت (برای سالهای 91 و 92به ترتیب، 81/75 و 41/76روز) و میانگین طول اقامت بیمار(برای سالهای 91 و 92به ترتیب، 2/23 و 2/5 روز) از وضعیت مطلوبی بر طبق استاندارد های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت برخورداربودند و در مقایسه بین سالهای 91 و 92 تغییرات محسوسی ایجاد نشده بود.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه وضعیت شاخص های بیمارستان های مورد مطالعه با توجه به استاندارد کشوری در وضعیت مطلوب قرار دارند به منظور بهتر شدن و رشد شاخص های بیمارستانی باید هدف گذاری جدیدی صورت گیرد. به همین دلیل پیشنهاد می گردد که مدیران از تجربیات یکدیگر در بیمارستان های مختلف، جهت بهبود وضعیت شاخص های بیمارستانی استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
637 تا 644
لینک کوتاه:
magiran.com/p1347231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!