تاثیرکپسول خوراکی علف چای بر اختلال خواب دوران یائسگی

پیام:
چکیده:
مقدمه
«یائسگی» یک مرحله طبیعی از زندگی است؛ اگرچه زنان مشکلات عدیده ای از جمله اختلال خواب را در این دوران تجربه می کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر کپسول خوراکی علف چای بر اختلال خواب زنان یائسه انجام شد. این کارآزمایی بالینی سه سو کور بر روی 82 زن یائسه با شکایت اختلال خواب مورد مطالعه قرار گرفت.
مواد و روش ها
نمونه گیری سال 1392در کلینیک یائسگی بیمارستان جامع زنان شهر تهران انجام شد.پس ازگرفتن رضایت نامه کتبی نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه 41نفره تقسیم شدند. گروه مداخله روزانه دو کپسول450 میلی گرمی حاوی عصاره علف چای را دو بار در روز و گروه کنترل روزانه دو کپسول نشاسته را به مدت 8 هفته دریافت کردند. قبل، چهار و هشت هفته پس از مداخله، میانگین نمره اختلال خواب نمونه ها با ابزار پیتز برگ تعیین شد. در هرگروه 4نفر از مطالعه خارج شدند و مطالعه بادوگروه 37نفری به پایان رسید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی، کای اسکوئر، ویلکاکسون و من ویتنی انجام شد.
یافته ها
مداخله با 37نفر در هر گروه تکمیل شد.یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان داد که میانگین نمره اختلال خواب در گروه آزمون قبل، چهار و هشت هفته بعد از مداخله به ترتیب 97/1 ± 68/6، 36/1 ± 38/3، 94/. ± 94/. (دارای اختلاف معنادار 0001/0>p). و در گروه دارونما نیز به ترتیب 95/1 ± 95/6، 79/1 ± 7/6، 87/1 ± 37/3 (بدون اختلاف معنادار) بود. بهبود در وضعیت خواب به ترتیب با حداقل کاهش نمره اختلال خواب به میزان 3 و 6 نمره در گروه مداخله پس از چهار و هشت هفته مشاهده شد (0001/0 > P).
زبان:
فارسی
صفحات:
935 تا 943
لینک کوتاه:
magiran.com/p1347364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!