تعدیل بیان ژن فاکتور رشد عصبی در نخاع حرکتی رت های مبتلا به نوروپاتی دیابت در پی 6 هفته تمرین استقامتی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
نوروپاتی دیابت یکی از رایج ترین عوارض دیابت می باشد که با کاهش در سنتز و انتقال نوروتروفین ها همراه است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تمرین استقامتی بر بیان ژن NGF در بخش حرکتی رت های با نوروپاتی دیابت می باشد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه بنیادی-تجربی، 16 سر رت صحرایی بالغ از نژاد ویستار با میانگین توده بدنی 4/8 ± 3/326 گرم به طور تصادفی در چهار (4=n در هر گروه) گروه دیابت کنترل، دیابت تمرین، سالم کنترل و سالم تمرین قرار گرفتند. جهت القای نوروپاتی دیابت، پس از 12 ساعت ناشتایی از روش تزریق درون صفاقی محلول استرپتوزوسین ((STZ(mg/kg45) استفاده گردید. دو هفته پس از تزریق STZ پروتکل تمرین استقامتی به مدت 6 هفته انجام گردید و 24 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی رت ها قربانی شدند. و بیان ژن NGF در بخش حرکتی نخاع با تکنیک Real time-Pcr اندازه گیری و با روش 2-ΔΔCT محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه استفاده شد.
یافته ها
سطوح NGF mRNA به طور معناداری پس از دیابت کاهش یافته بود (0/038=P) که تمرین استقامتی آن را به سطوح طبیعی بازگرداند. همچنین، تمرین کاهش معنادار سطوح گلوکز خون در گروه دیابت کنترل نسبت به گروه دیابت تمرین را به همراه داشت (0/0001=P).
نتیجه گیری
تمرین استقامتی می تواند بعد از نوروپاتی دیابت سطوح NGF را در دامنه طبیعی حفظ نماید. نتایج نشان می دهد که اثر درمانی سودمند تمرین ورزشی بعد از نوروپاتی دیابت و دیگر بیماری های تخریب عصبی می تواند با تعدیل NGF نیز مرتبط باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1350117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!