بررسی ویژگی های پایداری، پتانسیل زتا و رئولوژی نانولیپوزومهای حامل ویتامین3 D

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
ویتامین D یک ترکیب با ساختار استرولی و یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی را در ماتریکس غضروف و استخوانها ایفا می کند. غنی سازی مواد غذایی با ویتامینهای محلول در چربی آسان نیست. چون این ویتامینها، در محلولهای آبی مثل نوشیدنی ها، قابلیت پخش شدن کمی دارند. درون پوشانی ترکیبات غذا- دارو توسط حاملهای لیپیدی مانند لیپوزومها، یک روش موثر برای حفاظت ویژگی های ذاتی آنها در طی دوره نگهداری است. هدف این کار تحقیقی، تولید و آماده سازی نانولیپوزومهای حاوی ویتامین 3D، تعیین ویژگی های مختلف آنها و مطالعه بر روی پایداری فرمولاسیون آماده سازی شده است.
مواد و روش ها
نانولیپوزومهای حاوی ویتامین 3D، با استفاده از غلظتهای متفاوت لسیتین-کلسترول (60-0، 50-10، 20-40 و 30-30) و توسط روش هیدراسیون لایه نازک- سونیکاسیون تهیه شدند. آزمون های پتانسیل زتا، کدورت و خواص رئولوژیکی برای تعیین خواص فیزیکوشیمیایی نمونه ها انجام گرفت. پایداری فیزیکی توسط اندازه گیری اندازه ذرات و مقدار ویتامین باقیمانده در طی مدت نگهداری به مدت یک ماه در ̊C 4 تعیین شدند.
یافته ها
نتایج پتانسل زتا نشان داد که با ورود کلسترول به ساختار، پتانسیل زتا از 29- به 842/8- افزایش یافت. نمونه های دارای کلسترول طی نگهداری از نظر اندازه و مقدار ویتامین لود شده، دچار تغییرات چندانی نگردیدند. با ورود کلسترول به دولایه ای فسفولیپیدی، کدورت سیستم افزایش یافت. همچنین، محلول های لیپوزومی در تمامی غلظت های لسیتین- کلسترول دارای رفتار نیوتنی بودند.
نتیجه گیری
روش مورد استفاده در این تحقیق، از نظر انکپسولاسیون ویتامین 3D، کاهش ذرات در مقیاس نانو و توزیع اندازه ذرات باریک و تک مد، ایجاد پایداری در طول زمان و دیگر خصوصیات مورد انتظار روش مناسبی بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1350132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!