شناسایی و تعیین الگوی مقاومت دارویی هموفیلوس آنفلوانزای جدا شده در مبتلایان به عفونت حادگوش میانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت حاد گوش میانی یکی از شایع ترین عفونت های باکتریال درکودکان است. هشتادوپنج درصد از کودکان حداقل یک بار تا سه ماهگی و تقریبا 50 % از آنان سه بار یا بیشتر به به عفونت با این میکروب مبتلا می شوند. هدف از این پژوهش بررسی هموفیلوس آنفلوانزا و تعیین حساسیت دارویی آن بوده است.
روش کار
در این مطالعه مقطعی از 102 بیمار مبتلا به عفونت حاد گوش میانی مراجعه کننده به بیمارستان امیراعلم تهران طی 6 ماه نمونه جمع آوری گردید. نمونه ها توسط آزمایش میکروسکوپی و کشت، از نظر وجود هموفیلوس آنفلوانزا مورد بررسی قرار گرفتند. سپس آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی با روش استاندارد Kirby-Bauer انجام گردید و میزان حساسیت هموفیلوس آنفلوانزا به آنتی بیوتیک های مختلف بر حسب هاله تولید شده به سه صورت حساس، نیمه حساس و مقاوم تعیین شد.
یافته ها
از 102 نمونه بررسی شده،7 جدایه(9/6%) هموفیلوس آنفلوانزا جداسازی گردید. هموفیلوس های جدا شده در این مطالعه نسبت به تری متوپریم (100%)، ونکومایسین (85%)، استرپتومایسین (57%)، تتراسیکلین (57%) و داکسی سیکلین (56%) حساس بودند. این جدایه ها مقاومت متوسطی به جنتامایسین (85%)، کاربنی سیلین (70%) و سفیکسیم (70%) داشتند. همچنین هموفیلوس های جدا شده نسبت به کلیندامایسین (70%)، آمیکاسین (57%) و آموکسی سیلین (57%) مقاوم بودند.
نتیجه گیری
با توجه به ظهور سویه های مقاوم هموفیلوس آنفلوانزا نسبت به درمان های آنتی بیوتیکی رایج به ویژه مقاومت به کلیندامایسین، آمیکاسین و آموکسی سیلین، توصیه می شود پس از انجام مطالعات تکمیلی وسیع تر و تایید این الگوی مقاومت قبل از شروع درمان آنتی بیوتیکی برای هموفیلوس آنفلوانزا، کشت و آنتی بیوگرام انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1351215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!