تعدیل یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول توسط گیرنده های آلفا 1 آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سیستم های آدرنرژیک و گابائرژیک مغز نقش مهمی در حافظه و یادگیری دارند. مطالعات قبلی نشان می دهند که مورفین، هیستامین و لیتیوم یادگیری وابسته به وضعیت ایجاد می کنند. در این مطالعه اثر گیرنده های آلفا-1-آدرنرژیک ناحیه 1CA بر روی یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی از موش کوچک آزمایشگاهی نر بالغ نژاد NMRI استفاده شد. حیوان ها بیهوش شدند و با استفاده از دستگاه استریوتاکسی کانول گذاری دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه، آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیر فعال آغاز شد. داده ها با آنالیز واریانس یک طرفه، ناپارامتریک کروسکال والیس و به دنبال آن تست من ویتنی آنالیز شدند.
یافته ها
تزریق پیش از آموزش یا پیش از آزمون موسیمول به ناحیه CA1 باعث تخریب حافظه اجتنابی مهاری در روز آزمون شد (P<0.01). تزریق قبل از آزمون موسیمول حافظه تخریب شده با موسیمول قبل از آموزش را برمی گرداند (P<0.001). تزریق قبل از آموزش فنیل افرین نیز باعث برگشت فراموشی القاء شده با موسیمول قبل آموزش می شود (P<0.01). تزریق قبل از آزمون پرازوسین به ناحیه CA1 دو دقیقه قبل از تزریق مقدار موثر موسیمول، جلوی یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول را می گیرد (P<0.01).
نتیجه گیری
بطور کلی می توان گفت که گیرنده های آلفا 1 آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول در روز تست دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1351997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!