اثربهبود دهنده ملاتونین بر تکامل جنین های موشی که توسط TNF-α و Actinomycine-D آسیب دیده اند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نقش ملاتونین به عنوان یک مهارکننده اکسیداتیو استرس، آنتی اکسیدانت و مهار آپوپتوز نشان داده شده است. اضافه کردن ملاتونین در بهبود تکامل جنین می تواند در درمان زوج هایی که از روش های کمک باروری استفاده می کنند، استفاده شود.

هدف

هدف اصلی این مطالعه ارزیابی نقش ملاتونین در مهار آپوپتوز خود به خودی و القاء شده توسط در زمان تکامل پیش از لانه گزینی جنین های موشی می باشد.

مواد و روش ها

برای گرفتن جنین های دو سلولی از موش های بالغ ماده که توسط PMSG تحریک تخمک گذاری شده وHCG دریافت کرده بوده و سپس با موش های نر برای جفت گیری مجاورت داشتند، استفاده گردید. جنین های دو سلولی به شش گروه تقسیم شدند: گروه های کنترل، ملاتونین، TNF-α+ ملاتونین، TNF-α، Actinomycine-D، Actinomycine-D+ملاتونین. روند تکاملی جنین های چهار و هشت سلولی، مورولا و بلاستوسیت بعد از تیمار با داروها گزارش شدند. در نهایت بلاستوسیت ها توسط آکریدین اورنج رنگ آمیزی واز نظر کیفی و کمی ارزیابی شدند.

نتایج

میزان تکامل جنین ها در گروه Actinomycine-D +ملاتونین نسبت به Actinomycine-D بیشتر بود.همچنین تعداد سلول های بلاستومر مرده در گروه Actinomycine-D +ملاتونین نسبت به Actinomycine-D به طور معنی داری کاهش یافته بود. میزان تکامل جنین ها و کیفیت بلاستوسیت ها در هر دو گروهTNF-α + ملاتونین و TNF-α نسبت به کنترل پایین بود. میزان تکامل جنین ها و کیفیت بلاستوسیت ها در دو گروه ملاتونین و کنترل اختلاف معنی داری نداشت.

نتیجه گیری

اضافه کردن ملاتونین به محیط های کشت جنینی می تواند در بهبود کیفیت و تکامل جنین های دو سلولی به بلاستوسیت کمک کند. ملاتونین می تواند مانع مرگ سلولی جنین ها شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
799 تا 804
لینک کوتاه:
magiran.com/p1352195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!