اثر مصرف باهم پنتوکسی فیلین و ال-کارنیتین بر الیگوآستنوتراتواسپرمی ایدیوپاتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پنتوکسی فیلین یک مشتق متیل گزانتین می باشد که خصوصیات حرکتی اسپرم ها اثرگذار می باشد و نیز ال-کارنیتین یک اسید آمینه ای پایه ای سنتز پروتیینی که به طور طبیعی هم در بدن تولید می شود. در مطالعات اخیر پنتوکسی فیلین و ال-کارنیتین عموما در درمان اختلالات حرکتی اسپرم بطور جداگانه ای بصورت خوراکی و آزمایشگاهی استفاده شده است.

هدف

هدف اصلی این مطالعه بالینی آینده نگرو دوسو کور ارزیابی تاثیر توام این دو دارو دربهبود کیفیت پارامتر های اسپرموگرام در مردان نابارور مبتلا به اولیگو آستنو تراتواسپرمی ایدیوپاتیک و ارتقاء انتخاب رتبه روش های کمک باروری در آن ها می باشد.

مواد و روش ها

ا در این مطالعه 212 مرد نابارور مبتلا به اولیگو آستنو تراتواسپرمی ایدیوپاتیک وارد مطالعه شده و به طور راندوم به چهار گروه تقسیم گردیدند، گروه اول پنتوکسی فیلین+ ال-کارنیتین، گروه دوم پنتوکسی فیلین+ پلاسبو، گروه سوم ال-کارنیتین+ پلاسبو وگروه چهارمپلاسبو+ پلاسبو بمدت سه ماه دریافت نمودند. از هر بیمار در شروع و پایان مطالعه یک نمونه اسپرموگرام گرفته شد وبطور ناشناخته بررسی گردید و درآن پارامتر های حرکت پیشرونده اسپرم ها، درصد مورفولوژی نرمال اسپرم ها بررسی شد و بر اساس آن مرتبه انتخاب نوع ART قبل وبعد از مداخله ارزیابی گردید.

نتایج

در این مطالعه مشخص شد که مصرف خوراکی پنتوکسی فیلین وال-کارنیتین هر یک به تنهایی موجب افزایش با اهمیت کیفیت پارامتر حرکتی سریع و حرکت کلی پیش رونده اسپرم ها شده ولی مصرف با هم آنها باعث بهبود تمام پارامترهای اسپرم به خصوص تعداد آنها گردیده است و نیز مرتبه انتخاب ART در گروه اول در مقایسه با سایر گروه ها بهتر گردیده است (0/01˂p).

نتیجه گیری

بنابراین گرچه مصرف تک تک پنتوکسی فیلین و ال-کارنیتین اثرات مثبتی در اسپرموگرام بیماران نابارور مبتلا به اولیگو آستنو تراتواسپرمی ایدیوپاتیک داشته ولی مصرف توام آنها اثرات با اهمیتی را در این زمینه نشان داده است و نهایتا کیفیت انتخاب روش های کمک باروری را بهبود بخشیده است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
817 تا 824
لینک کوتاه:
magiran.com/p1352204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!