ارزیابی اثربخشی واکسن زنده تجاری ضدکوکسیدیا در کوکسیدیوز تجربی ایجاد شده توسط جدایه های بومی ایمریای ماکیان

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
امروزه در کنار ترکیبات ضدکوکسیدیا، واکسیناسیون نیز به عنوان یکی از روش های مهم در کنترل کوکسیدیوز در صنعت پرورش طیور کاربرد دارد. اثربخشی واکسن های ضدکوکسیدیا ممکن است تحت تاثیر اختلافات ایمنی شناسی سویه های ایمریا قرارگیرد.
هدف
در این طرح اثربخشی یکی از واکسن های ضدکوکسیدیایی، با انجام واکسیناسیون و سپس چالش تجربی با 3 جدایه بومی مزرعه ای ایمریا مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش کار
جوجه های گوشتی نر در سه روزگی، توسط واکسن لیواکوکس Q واکسینه شده و اثربخشی واکسن پس از چالش با سه جدایه بومی ایمریا، بر اساس افزایش وزن، ضریب تبدیل غذایی، تعداد ااسیست در گرم مدفوع و جراحات روده ای مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
گروه های واکسینه شده ی چالش شده در مقایسه با پرندگان واکسینه نشده و چالش نشده، افزایش وزن کمتری داشتند (0/05> p). چهارده روز پس از چالش، وزن پرندگان گروه های واکسینه شده ی چالش یافته با جدایه های 1 و 3، در مقایسه با پرندگان گروه های واکسینه نشده چالش یافته مربوطه، اختلاف معنی داری نشان ندادند در حالی که در مورد جدایه 2 این اختلاف معنی دار بود. ضایعات روده ای و ضریب تبدیل غذایی در تمام گروه های واکسینه شده ی چالش یافته به صورت معنی داری بهتر از گروه های واکسینه نشده چالش یافته بود (0/05> p). تعداد ااسیست در هر گرم مدفوع فاقد هرگونه اختلاف معنی دار در میان تمامی گروه ها بود.
نتیجه گیری نهایی: نتایج نشان می دهند که استفاده از واکسن زنده تخفیف حدت یافته، قابلیت مقابله با اثرات نامطلوب ناشی از کوکسیدیوز را از طریق بهبود افزایش وزن، ضریب تبدیل غذایی و کاهش جراحات روده ای دارد ولی برای به حداکثر رساندن توان ایمنی زایی آن باید با انجام آزمایش های تکمیلی، در شرایط مشابه با شرایط واقعی پرورش در مزرعه و نیز با استفاده از هر یک از گونه های بومی ایمریا به صورت جداگانه، ارزیابی دقیق تری از میزان همپوشانی ایمنی زایی واکسن در مقابله با سویه های بومی داخلی به دست آورد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
249 تا 253
لینک کوتاه:
magiran.com/p1354718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!